ABB oppgraderer kontrollsystemer på Kårstø for 120 millioner kroner

ABB har vunnet en kontrakt med Statoil for oppgradering av brukergrensesnitt og programvareversjon til kontrollsystemet til prosessanlegget på Kårstø.

ABBs oppgradering av kontrollsystemene på Kårstø gir økt sikkerhet og effektivitet på prosesseringsanlegget.

Kontrakten med Statoil er et avrop på gjeldende rammeavtale for kontrollsystemer til landanlegg og offshoreinstallasjoner i Norge. Avtalen, som er verdt rundt 120 millioner kroner, ble inngått i første kvartal 2015 og innebærer at det viktige  prosessanlegget  for europeisk gassforsyning får den nyeste versjonen av ABBs 800xA kontrollsystem.

- Vi tolker ordren fra Statoil som en bekreftelse på at de er fornøyde med den jobben vi har gjort med sikkerhets- og automatiseringssystemer på Kårstø helt siden starten. Med et oppgradert kontrollsystem får Statoil den mest moderne kontrollteknologien tilgjengelig. Det vil både øke sikkerheten og effektiviteten til anlegget, sier leder for ABBs olje- og gassvirksomhet Borghild Lunde.

Arbeidet med leveransen er alt i gang hos ABB, mens oppgraderingen på selve anlegget vil skje under vedlikeholdsstansen som er planlagt til sommeren 2016. Avtalen gjelder prosessanlegget, inklusive to testsystemer og tre simulatorer. Alle servere byttes ut i sin helhet, og får installert nyeste programvareversjon av 800xA, versjon 6, som akkurat har kommet på markedet.

- Med denne leveransen støtter vi også Statoils og Gasscos programmer for kostnadseffektivisering, med effektiv prosjektgjennomføring og standardiserte automatiseringskonsepter. I dagens utfordrende markedssituasjon er det ekstra viktig at kunder og leverandører samarbeider for å realisere kostnadsbesparelser, sier Lunde.

Prosessanlegget gjennomfører full  vedlikeholdsstans hvert sjette år. Det nye kontrollsystemet fra ABB blir imidlertid slik at nye oppgraderinger kan gjennomføres også utenom de planlagte stansene.

03500http://www.abb.no
ABB er et ledende selskap innen kraft- og automasjonsteknologi, som gjør det mulig for kundene innen energi, industri og transport og infrastruktur å øke produktiviteten samtidig som man reduserer miljøpåvirkningen. ABB i Norge har rundt 2 500 ansatte og hadde en omsetning på 10,7 milliarder kroner i 2014. Selskapet er en del av den internasjonale ABB-gruppen med rundt 140 000 ansatte i cirka 100 land.