ABB og Thunestvedt leverer kjørestrømløsninger til Bybaneutvidelsen i Bergen

ABB i konsortium med Magnus M. Thunestvedt skal detaljdesigne, levere og installere de elektriske systemene for kjørestrømmen til Bybanenes utvidelse til Fyllingsdalen.
Bybanen i Bergen ekspanderer og ABB og Thunestvedt leverer kjørestrømløsningen (Ill. Bybanen).

Forlengelsen av Bybanen er en del av byens Miljøløft for å nå klimamål1 og redusere trafikkøer. Foruten nullutslippstransport er Bybanen ekstra bærekraftig, med regenerering av 25 prosent av den elektriske kraften som benyttes til fremdrift.

- Kollektivtransport med elektrisk Bybane kontra personbiler byr på flere fordeler som minimal forurensing, et mer effektivt transportsystem, færre ulykker og mindre svevestøv, sier Steffen Waal, administrerende direktør for ABB i Norge. - Vi er stolte over å være involvert i prosjektet. Det føyer seg inn i rekken av grønne prosjekter hvor vi støtter våre kunder og samfunnet i det grønne skiftet.

Elbiler i anleggsfasen

Som en digital leder som støtter sikker og effektiv drift, arbeider ABB med partnere for å levere smarte og intelligente, bærekraftige transportløsninger. Både teknisk ekspertise og grønne teknologier bidro til å vinne prosjektet.

- ABB og Magnus M. Thunestvedt leverte det beste tilbudet og har vist en meget god forståelse av leveransen og kompleksiteten, sier Ole Wilhelm Mortensen, anskaffelsessjef Bybanen Utbygging. - Bruk av elbiler i anleggsfasen er en fin måte å vise den grønne siden av byggeprosjektet.

Utvidelsen av dobbeltspors Bybanen til Fyllingsdalen får kjørestrøm på 750 volt likestrøm (DC). ABB og Magnus Thunestvedt vil detaljdesigne, levere og installere fire elektriske kjørestrømstasjoner. Stasjonene inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil. I tillegg skal konsortiet demontere, lagre og gjenoppbygge en eksisterende kjørestrømstasjon på et nytt sted.

- Denne leveransen gjør at vi er godt posisjonert for tilsvarende prosjekter i Norge, inkludert neste utvidelse av Bybanen i Bergen og Fornebubanen i Oslo, sier Waal.

Stopper ved Haukeland

Alle tjenester i kontrakten blir levert fra lokale avdelinger i Bergensområdet, som bidrar til minimale reisebehov og således et begrenset miljøavtrykk.

Toppfarten for Bybanen er 80 km/t, mens gjennomsnittsfarten er nærmere 30 km/t, høyere enn normalt for slik transport. Total reisetid på den nye Bybaneutvidelsen er knapt 20 minutter, som inkluderer stopp på Haukeland Universitetssykehus, Hordaland fylkes største arbeidsplass.

Kjørestrømstasjonene skal etter planen ferdigstilles sent i 2021 mens Bybaneutvidelsen skal i drift i slutten av 2022.

Fotnote

[1] Inkludert i Hordaland fylkes plan om å redusere CO2-utslipp med 47 prosent i 2030 sammenlignet med 2015

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding