ABB og SINTEF tester brenselscellers potensial for fremdrift av fartøy
Det nye forskningsprosjektet vil finne svar på skalering av brenselcelleteknologi for handelsskip og passasjerferger.
Testmetodene utvikles ved SINTEF Oceans laboratorium i Trondheim. En brenselscelle på 30 kW benyttes for å modellere drift og kontroll av et komplett maritimt kraftsystem i et MW-skala fremdriftssystem. ABBs egen programvare sammen med SINTEF Oceans fartøyssimulator vil imitere og kjøre ulike lastprofiler og diesel/batteri/brenselcelle-kombinasjoner, som testes i et nedskalert laboratoriemiljø.
Rask modning
Forsøkene vil utforske mer enn det tekniske ved oppskalering og optimalisert brenselscelle/batterikombinasjon.
- SINTEF bidrar til hydrogenforsyning og infrastruktur, mens å ha et testlaboratorium gir ABB og SINTEF Ocean mulighet for å øke kompetansen for integrasjon, kontroll og sikkerhet med brenselcelleteknologi i maritime applikasjoner, sier Anders Valland, forskningssjef for maritime energisystemer ved SINTEF Ocean. - SINTEF har omfattende kapabiliteter for brenselcelleteknologi, maritime energisystemer, elektriske kraftsystemer og kraftelektronikk som gir oss et fortrinn i utvikling av innovative løsninger.
- Brenselcelleteknologi modnes raskt. Vi forventer at testingen fører til en brenselcelleplattform å bygge videre på slik at teknologien kan innta en posisjon i maritim sektor som er konkurransedyktig mot fossilt drivstoff, sier Jostein Bogen, produktsjef for energilagring og brenselceller i ABB. - Å identifisere ukjent oppførsel og håndtere slike utfordringer i kontrollerte omgivelser, istedenfor å risikere overraskelser om bord på skip, blir sentralt i forsøkene.
Bedre totalløsninger
Et annet hovedmål er å etablere hvordan man kan forbedre kontroll av brenselcelleanlegg i kombinasjon med energilagring og optimalisering av effektivitet, pålitelighet og levetiden for brenselceller.
- Vi jakter på avgjørende og praktiske løsninger for å utvikle brenselcelleteknologi som hovedkilde for fremdrift av skip, forteller Kristoffer Dønnestad, forsknings- og utviklingsingeniør ved ABB. - Forskningen er ikke begrenset til flyt og håndtering av drivstoffet, det vil si hydrogen, men også hvordan et hydrogenskip med bunkringsinfrastruktur kan se ut.
Laboratoriet i Trondheim har spilt en nøkkelrolle i ABBs forskning og byr på detaljer for innovasjon og bidrar utvikling av de mest avanserte maritime teknologier, inkludert likestrøms kraftsystemet ABB Onboard DC GridTM.
Fornybart fra A til Å
Når hydrogen benyttes som drivstoff vil protonutvekslende membran brenselceller (PEM) separere elektroner og protoner, med protoner som passerer gjennom mens elektronene gir elektrisitet. Hydrogen konverteres direkte til elektrisitet og varme uten forbrenning. PEM brenselceller arbeider på lavere temperatur, er lettere og mer kompakte enn sine fast-oksid brenselcelle-brødre.
ABB er ledende på bærekraftige, maritime løsninger og er involvert i elfergeprosjekter og hybridskip. Ifølge Bogen blir batteriløsninger sentrale for å møte Norges krav om nullutslippsanløp i verdensarvfjorder fra 2026.
Han tror ikke store skip som går over lange distanser trenger å vente til 2050 med utslippsfri produksjon av strøm, varme og rent vann.
- Ved å bruke fornybar energi for å produsere hydrogen til brenselceller og batterilagring blir hele energikjeden ren, avslutter han.
Nøkkelord
Kontakter
Even FladbergInformasjonssjef
Tel:+47 46 81 44 83even.fladberg@no.abb.comJostein BogenProduktsjef energilagring og brenselceller
Tel:95291394jostein.bogen@no.abb.comBilder
Lenker
Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen kraftnett, elektrifiseringsprodukter, industriell automatisering og roboter og drivsystemer, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for ABB Formel E, den helelektriske internasjonale FIA motorsportklassen, flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 147 000 ansatte. www.abb.no
Følg pressemeldinger fra ABB
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ABB
Resultater 1. kvartal 202418.4.2024 09:05:37 CEST | Pressemelding
Positiv “book-to-bill”, rekordhøy margin og sterk kontantstrøm
ABB valgt av Arva for historisk utbygging av energiforsyning i Nord-Norge8.4.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
Arva, Nord-Norges ledende nettselskap, har valgt ABB som partner for en historisk utbygging av energiforsyning i regionen. Avtalen markerer en langsiktig satsing mot klimanøytralitet og en kostnadseffektiv nettutbygging. ABB skal levere elektriske distribusjonsløsninger som sikrer trygg og effektiv energiflyt til infrastruktur, bygg- og boligfelt.
Nyvinning fra ABB gir betydelig økning i maksimal gassproduksjon18.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Oppgradert styring av elektriske frekvensomformere har avverget 126 stans av eksportkompressorene siden oktober 2019. Som en bonus har tilgjengelig effekt blitt betydelig økt, og sammen med nye styringsalgoritmer på kompressorsiden bidrar dette til økning i maksimal gasseksport fra Kollsnes til Europa Digitaliseringspilot sikrer datafangst og dokumenterer forbedringene
ABB og Lnett signerer ny rammeavtale for å styrke strømnettet i Rogaland15.2.2024 09:07:33 CET | Pressemelding
ABB signerer ny rammeavtale med Lnett for å utvide og forsterke strømnettet i Rogaland. Avtalen omfatter elektriske distribusjonsløsninger til infrastruktur- og boligfelt. En rammeavtale med felles mål mot et mer teknologisk og ressurseffektivt samfunn som skal tilrettelegg for vekst og det grønne skiftet.
ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding
Nytt vannkjølt design kombinerer ultra-premium virkningsgrad med høy ytelse IE5 SynRM vannkjølte motorer er ideelle for applikasjoner der høy effekt og kompakt størrelse er en kritisk faktor IE5 virkningsgrad og høy pålitelighet optimaliserer de totale levetids-kostnadene (TCO) ved lavere energiforbruk og reduserte drifts- og vedlikeholdskostnader
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom