ABB og OKEA inngår rammeavtale for effektiv, sikker og stabil drift av norsk offshorefelt

Avtalen har en varighet på inntil ti år og dekker automatisering og kraft på plattformen Draugen som OKEA nylig overtok operatøransvaret for.

ABB og OKEA samarbeider om effektiv, sikker og stabil drift av Draugen (Ill. Shell/OKEA).

ABB skal levere integrerte service- og supporttjenester, inkludert fjernstøtte, til feltet.

At OKEA inngår denne rammeavtalen, illustrerer det fruktbare samarbeidet vi har hatt med den tidligere operatøren Shell i flere år, sier Tor Ove Lussand, leder for ABBs olje- og gassvirksomhet. Den nye avtalen vil bidra til at OKEA kan videreføre og forbedre effektiv, sikker og stabil drift av Draugen, ikke minst gjennom økt digitalisering og samspill med våre landbaserte samhandlingssentre i blant annet Bergen og Oslo.

Avansert automatisering

Rammeavtalen inneholder blant annet drift og vedlikehold, datasikkerhet og avanserte tjenester som måling og forbedring av ytelser samt finjustering og optimalisering av prosessene på anleggene.

ABBs servicekonsept består av driftsstøtte, optimalisering og ingeniørtjenester som integreres i kundens drifts- og prosjektorganisasjon. Tidligere kontrakter med Shell har gitt betydelige besparelser, økt produksjon samt bedre helse- miljø og sikkerhet (HMS), blant annet gjennom avanserte digitaliseringsløsninger i ABBs styringssystem ABB AbilityTM 800xA. ABB Ability er selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Avtalen gjelder fra desember i fjor og har en varighet på seks år med mulig utvidelse på to pluss to år, til sammen ti år.

Kontinuerlige forbedringer

- Serviceavtalen støtter OKEAs ambisjoner om kontinuerlig forbedret drift av Draugen gjennom enda mer tilstandsbasert vedlikehold og produksjonsoptimalisering, forteller Lussand.

Avtalen innebærer at ABBs portefølje av servicetjenester integreres i alle elektro-, instrument-, kontroll- og telekommunikasjonssystemer.

OKEA ble etablert i Trondheim i 2015. Selskapet bidrar til verdiskaping på norsk kontinentalsokkel med kosteffektiv utvikling og drift av felt med påviste reserver som tradisjonelt har blitt oversett.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no