ABB og OKEA inngår rammeavtale for effektiv, sikker og stabil drift av norsk offshorefelt

Avtalen har en varighet på inntil ti år og dekker automatisering og kraft på plattformen Draugen som OKEA nylig overtok operatøransvaret for.
ABB og OKEA samarbeider om effektiv, sikker og stabil drift av Draugen (Ill. Shell/OKEA).

ABB skal levere integrerte service- og supporttjenester, inkludert fjernstøtte, til feltet.

At OKEA inngår denne rammeavtalen, illustrerer det fruktbare samarbeidet vi har hatt med den tidligere operatøren Shell i flere år, sier Tor Ove Lussand, leder for ABBs olje- og gassvirksomhet. Den nye avtalen vil bidra til at OKEA kan videreføre og forbedre effektiv, sikker og stabil drift av Draugen, ikke minst gjennom økt digitalisering og samspill med våre landbaserte samhandlingssentre i blant annet Bergen og Oslo.

Avansert automatisering

Rammeavtalen inneholder blant annet drift og vedlikehold, datasikkerhet og avanserte tjenester som måling og forbedring av ytelser samt finjustering og optimalisering av prosessene på anleggene.

ABBs servicekonsept består av driftsstøtte, optimalisering og ingeniørtjenester som integreres i kundens drifts- og prosjektorganisasjon. Tidligere kontrakter med Shell har gitt betydelige besparelser, økt produksjon samt bedre helse- miljø og sikkerhet (HMS), blant annet gjennom avanserte digitaliseringsløsninger i ABBs styringssystem ABB AbilityTM 800xA. ABB Ability er selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Avtalen gjelder fra desember i fjor og har en varighet på seks år med mulig utvidelse på to pluss to år, til sammen ti år.

Kontinuerlige forbedringer

- Serviceavtalen støtter OKEAs ambisjoner om kontinuerlig forbedret drift av Draugen gjennom enda mer tilstandsbasert vedlikehold og produksjonsoptimalisering, forteller Lussand.

Avtalen innebærer at ABBs portefølje av servicetjenester integreres i alle elektro-, instrument-, kontroll- og telekommunikasjonssystemer.

OKEA ble etablert i Trondheim i 2015. Selskapet bidrar til verdiskaping på norsk kontinentalsokkel med kosteffektiv utvikling og drift av felt med påviste reserver som tradisjonelt har blitt oversett.

Snarøyveien 30, bygning M
Fornebu

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​