ABB og OKEA akselererer verdiskapingen med innovative forretningsmodeller

Global teknologileder ABB og den rasktvoksende norske olje- og gassprodusenten OKEA har signert et omforent memorandum (MoU) for å skape solid produktivitetsvekst hos OKEA med smidige og dynamiske forretningsmodeller.

ABB og OKEA vil akselerere verdiskaping ved hjelp av innovative og smidige forretningsmodeller med formål om å oppnå betydelige produktivitetsgevinster for OKEA (Ill. OKEA).

Avtalen reflekterer et fremtidig potensial for OKEA, ved å trekke på ABBs globale, digitale lederskap og industrierfaring i optimal drift for fremtiden – med nye forretningsmodeller for å maksimere operasjonell verdiskapning, redusert tid-til-verdi og støtte kostnadseffektiv feltutvikling i en tid med store teknologiske endringer for offshorebransjen.

- Vi er glade for å formidle vår felles innsats med ABB for ytterligere utvikling av vårt samarbeid med denne avtalen, et rammeverk for å definere et strategisk partnerskap relatert til digitaliseringsinitiativer, sier Dag Eggan, Senior Vice President of Business Performance, hos OKEA. - ABB er, og vil fortsatt være, en nøkkelpartner for OKEA i å realisere vår ambisjon om å operere Draugen-plattformen til 2040.

Det omforente memorandumet vil støtte OKEA i deres strategi for å opprettholde en effektiv organisasjon og skalere produksjonen ved hjelp av ABBs ekspertise innen autonome operasjoner, digitale løsninger og avanserte tjenester.

- Med omfattende bransjekunnskap og over 50 års erfaring i støtte til olje- og gassoperatører globalt, er vi sikker på at ABB vil skape betydelige verdier for OKEA med dette strategiske samarbeidet, sier Tor Ove Lussand, lokal leder for «Energy Industries» hos ABB i Norge.

- ABB AbilityTM – vår digitale portefølje som strekker seg fra produktenhet, til «edge», til datasky – kombinert med innovative forretningsmodeller, muliggjør en direkte link mellom teknologien og tjenestene vi leverer, og verdien dette skaper for OKEA.

OKEA er en raskt voksende olje- og gassprodusent som opererer på norsk kontinentalsokkel. Selskapet har mål om produksjon fra uutviklede felt med under 100 millioner fat oljeekvivalenter. Vi er en pålitelig partner på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå med en klar ambisjon om å skape verdier for eiere, ansatte og samfunnet. Vår visjon er å bli det ledende selskapet på kontinentalsokkelen ved å levere sikker og kosteffektiv feltutvikling og operasjonell fortreffelighet og opprettholde en kompetent organisasjon med ledelsesengasjement i alle våre prosjekter. OKEA ble etablert i juni 2015 og grunnlagt med kapital fra investeringselskapet Seacrest Capital Group og de fire grunnleggerne i ledelsen. OKEA er på Oslo Børs som «OKEA».

ABB Energy Industries ABB skaper fremtiden for sikker og smart drift for bransjen, med ABB AbilityTM sine integrerte og sikre, digitale løsninger som skaper verdi for kundene med økende autonomi, bærekraft og optimale ytelser. ABBs Energy Industries har omfattende bransjekunnskap og teknisk ekspertise innen energi, vann, olje og gass, spesialkjemi og legemidler. Ved å bygge på erfaring, samarbeid og innovasjon inspirerer vårt digitale lederskap til utvikling og leveranser av produkter, tjenester og løsninger som støtter våre partneres suksess, både i dag og i morgen mens vi er på vei mot en ny energifremtid.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB Robotics utvikler løsninger for fremtidens sykehus11.7.2019 09:00:00 CESTPressemelding

ABB skal installere avanserte samhandlingsroboter (cobots) for medisinske laboratorier og sykehus, først ut er et nytt helsesenter ved Texas Medical Center i Houston, USA, i oktober De nye fasilitetene ved Texas Medical Centers innovasjonsfakultet skal fokusere på ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer Det globale markedet for ikke-kirurgiske, medisinske roboter er estimert å nå 60 000 innen 2025, nærmest en firedobling siden 2018 ABB har kunngjort at de vil introdusere samhandlende roboter til medisinske laboratorier i forbindelse med at de åpner et nytt helsesenter ved Texas Medical Centers (TMC) innovasjonsfakultet i Houston, Texas. De nye fasilitetene vil bli ABBs første dedikerte forskningssenter innen helsetjenester når det åpner i oktober 2019. ABBs forskningsteam vil jobbe på TMCs campus med medisinsk personell, forskere og ingeniører for å utvikle ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer, inkludert logistikk- og neste generasjons automatiserte laboratorieteknologier. - Neste