ABB og Northvolt samarbeider om Europas største batterifabrikk i Sverige

Inngår partnerskap innen industriell digitalisering og smart elektrifisering for produksjonsanlegg.

ABB og Northvolt samarbeider om Europas største batterifabrikk i Sverige som skal stå ferdig i 2020 (Ill. Northvolt).

ABB og Northvolt har signert en intensjonsavtale om et omfattende leveranse- og teknologipartnerskap. Det inkluderer produkter og tjenester for Northvolts avanserte litium-ion-batterifabrikk og tett samarbeid for utvikling av batteriløsninger og forsknings- og utviklingsaktiviteter.

Northvolt skal bygge Europas største og mest avanserte litium-ion-batterifabrikk i Sverige. Anlegget bygges med støtte fra ABBs industriekspertise innen integrasjon av roboter, maskinstyring, elektrifisering og ABB AbilityTM, ABBs digitale skyplattform. Batterianlegget vil levere høykvalitets- og kundespesifikke batteriløsninger til europeisk bilindustri og andre utvalgte nøkkelindustrier. Fabrikken forventer produksjonsstart i 2020. En demonstrasjonslinje vil være klar i 2019 som gjør at Northvolt kontinuerlig kan optimalisere både produkter og produksjonsprosess.

- Det blir spennende å støtte Northvolts prosjekt med å bygge morgendagens fabrikk i Sverige, sier ABBs konsernsjef Ulrich Spiesshofer. - Det unikt integrerte produksjonsanlegget vil bli et utstillingsvindu for ABBs lederskap innen industriell automatisering og smart elektrifisering. Det vil også bidra til å møte den økende etterspørselen etter smartere og grønnere energilagringsløsninger.

Energirevolusjonen, eller det grønne skiftet, har satt i gang en snøballeffekt innen fornybare energikilder og redusert avhengigheten av fossil energi. Elektrifisering og energilagring er nøkkelen til et karbonnøytralt samfunn. Bare overgangen til elektrisk transport vil drive behovet for batterier til nye høyder. Muligheten for å lagre energi er også vital for utfasing av produksjon og distribusjon av fossil energi.

- Verden beveger seg raskt mot elektrifisering. Vi vil tilrettelegge for denne overgangen ved å bygge den største og mest avanserte litium-ion-fabrikken på det europeiske kontinentet og produsere verdens grønneste batterier. ABB er i forkant innen elektrifisering, og vi setter pris på å ha dem om bord som strategisk partner, nøkkelleverandør og investor, forteller Peter Carlsson, konsernsjef i Northvolt.

De produkter og tjenester ABB forventes å levere inkluderer en fullt integrert robotiserings-, automatiserings- og elektrifiseringsløsning med ABBs industriledende styringssystem ABB AbilityTM System 800xA sammen med avanserte digitaliseringsløsninger som ABB AbilityTM Manufacturing Operations Management, som vil gjøre fabrikken til et utstillingsvindu for “industri 4.0».

Begge parter er enige om et teknologisamarbeid som skal drive innovasjon av batteriteknologi innen områder som produksjonsplattformen, celle- og moduldesign og batteriytelser. Selskapenes intensjon er å ha et nært samarbeid for utvikling av batteriløsninger for mobile og stasjonære applikasjoner, inkludert potensielt innkjøp av batterier.

- Vi ser et stort potensial i partnerskapet med Northvolt i å utvikle miljøvennlige løsninger for kraftbransjen, industrien, infrastruktur og transport. Dette er virkelig en milepæl for oss og våre kunder og vår målsetting om et fossilfritt samfunn, spesielt her i Sverige, sier Johan Söderström, leder for ABB i Sverige.

Om Northvolt

Elektrifisering og fornybar energilagring er nøkkelen til et karbonnøytralt samfunn. Batterier vil muliggjøre overgangen. Bilindustrien alene vil trenge et stort antall batterier for å erstatte fossilt drivstoff med elektrisitet. Evnen til å lagre energi er vitalt for å frigjøre verdens energiproduksjon og –distribusjon fra kull, olje og naturgass. Northvolt akselererer dette skiftet ved byggingen av Europas største batterifabrikk.

03500http://www.abb.no

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 136 000 ansatte. www.abb.no