ABB og Microsoft samarbeider for å drive det digitale skiftet i industrien

4.10.2016 13:10 | ABB

ABB og Microsoft inngår et strategisk samarbeid som vil hjelpe industrikunder med å skape ny verdi med digitale løsninger.

ABB og Microsoft samarbeider om skyløsninger, som inkluderer hurtigladere for elbiler (foto: ABB).

Kundene vil dra nytte av den unike kombinasjonen av den intelligente dataskyen Microsoft Azure og ABBs dype bransjekunnskap og omfattende portefølje av industriløsninger.

Begge parter forplikter seg til å styrke det digitale skiftet i kundesegmenter som robotikk, marine og havner, elektriske kjøretøy og fornybar energi. Ved å velge Microsoft Azure som integrert tilkoblingsplattform, får ABBs kunder tilgang til en datasky i storformat der det kontinuerlig investeres milliarder av dollar.

- Sammen med ABB gir vi industrikunder digital teknologi og en skyplattform som gir hver medarbeider, team og forretningssystem i en organisasjon bedre innsikt og muligheter for raskere beslutninger som kan gi ny vekst og nye muligheter, sier Satya Nadella, CEO i Microsoft.

- Dette samarbeidet vil gi unike fordeler for våre kunder innen energi, vann og avløp, industri, transport og infrastruktur der vi bygger på Microsofts og ABBs kombinerte styrke. Vi bygger videre på vår installerte base med over 70 millioner tilkoblede enheter og mer enn 70 000 digitale styringssystemer, og det neste steget er å utvikle en av verdens største industrielle dataskyer, sier Ulrich Spiesshofer, CEO i ABB.

ABB Ability-tilbudet, som presenteres i dag, kombinerer selskapets portefølje av digitale løsninger og tjenester for alle kundesegmenter og styrker derved ABBs lederskap innen det grønne skiftet og den fjerde industrielle revolusjonen. ABBs nye, integrerte dataskyplattform vil bli en viktig faktor for ABB Ability og forventes å skape et stort, åpent, digitalt og industrielt økosystem for kunder, partnere, leverandører og utviklere.

ABB og Microsoft vil sammen sette fart på digitale løsninger som forbedrer kundenes produktivitet ved å øke oppetiden, hastigheten og virkningsgraden. Ettersom ABB standardiserer sin plattform på Azure, og utvider lederskapet innen det grønne skiftet og den fjerde industrielle revolusjonen, vil selskapet til fulle utnytte Azure-funksjoner som Azure IoT Suite og Cortana Intelligence Suite for å kapitalisere på innsikt som samles fra hvert nivå - fra tilkoblede enheter til system, til virksomheten, til dataskyen.

ABB og Microsoft har et langvarig og framgangsrikt samarbeid og har levert transformerende helhetsløsninger innen områder som robotikk, smartgrid, marine og havner samt hurtigladeinfrastruktur for elektriske biler.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende, globalt teknologiselskap innen elektrifiseringsprodukter, roboter, industriell automasjon og kraftnett som betjener kunder innen energi, industri samt transport og infrastruktur globalt. I mer enn fire tiår har ABB drevet utvikling av fremtidens industrielle digitalisering. Med mer enn 70 millioner enheter som er koblet sammen gjennom en installert base på mer enn 70 000 styringssystemer på tvers av alle kundesegmenter, er ABB ideelt posisjonert for å dra nytte av energi- og den fjerde industrielle revolusjonen. Med over 130 års erfaring er ABB til stede i mer enn 100 land og har ca. 135 000 ansatte. www.abb.com

Om Microsoft

Microsoft er det ledende selskapet innen plattformer og produktivitet i en verden som baserer seg på mobiltelefonen og dataskyen, og målet er å gjøre det mulig for alle mennesker og organisasjoner på jorden å oppnå mer. Microsoft er et varemerke som tilhører Microsoft-konsernet.

Viktig melding om fremtidsrettet informasjon

Denne pressemeldingen inneholder fremtidsrettet informasjon og uttalelser. Disse uttalelsene er basert på gjeldende forventninger og estimater, men er gjenstand for risiko og usikkerhet, hvorav mange er vanskelige å forutsi og utenfor ABBs kontroll, noe som kan bety at faktiske resultater kan avvike vesentlig fra nåværende forventninger. Selv om ABB mener at forventningene til uttrykk i slike fremtidsrettede utsagn er basert på rimelige forutsetninger, kan vi ikke gi noen garanti for at disse forventningene vil bli oppnådd.

Saswato Das, Antonio Ligi, Domenico Truncellito, Sandra WiesnerMedia Relations

03500http://www.abb.no

ABB er et ledende selskap innen kraft- og automasjonsteknologi. Våre løsninger gjør det mulig for kundene å øke effektiviteten, produktiviteten og kvaliteten i sine virksomheter samtidig som man reduserer miljøpåvirkningen. ABB forsøker alltid å ligge i forkant når det gjelder innovasjon, og mange av de teknologiene som er drivkraften i et moderne samfunn, ble utviklet av ABB.