ABB og Magnus Thunestvedt bidrar til raskere og tryggere E39 mellom Bergen og Stavanger

Statens vegvesen har tildelt Norges største kontrakt noensinne, på 382 millioner kroner, innen samferdsel for elektro, styring, regulering og overvåking (SRO).

ABB og Magnus M. Thunestvedt leverer Norges største elektro-, styrings-, regulerings- og overvåkings-prosjekt til E39 Svegatjørn – Rådal utenfor Bergen (Ill. Statens vegvesen).

Arbeidsfellesskapet ABB og Magnus M. Thunestvedt skal levere komplett elektroutstyr og SRO til nye E39 Svegatjørn – Rådal i Hordaland.

Sikkerhet i førersetet

Den nye firefeltsmotorveien mellom Os og Bergen halverer kjøretiden og blir langt sikrere enn dagens tofeltsvei.

- På vegne av arbeidsfellesskapet er vi stolte over å levere løsninger som sørger for effektiv og sikker veitrafikk på E39. Foruten viktigheten av bedre og tryggere trafikk mellom storbyene Bergen og Stavanger, vil den nye strekningen ha stor samfunnsnyttig betydning for Bergensområdet, sier Steffen Waal, administrerende direktør for ABB i Norge. - Vi tar med oss omfattende erfaringer fra leveranser av sikkerhetskritiske systemer til blant annet industrien og kraftbransjen som vil bidra til tryggere samferdsel på veiene i Norge.

Komplett pakkeløsning

Strekningen omtales som ulykkesbelastet og miljøfiendtlig i nasjonal transportplan i 2014 og er en del av stamveien E39 mellom Bergen og Stavanger. Lengden er 17,7 kilometer hvorav 14,7 kilometer i tunnel med to løp. Den nye motorveien løser også flaskehalsen mellom næringsområdet Sandsli/Kokstad til Bergen forbi Lagunen Storsenter.

Den omfattende elektro- og SRO-leveransen består blant annet av 15 tekniske bygg, 375 ABB AbilityTM styreskap, 200 nødskap, over 400 kameraer, nærmere 100 radarer, 550 innvendig belyste skilt, 400 utvendige lysmaster, avbruddsfri strømforsyning (UPS) og 130 kilometer kabel. ABB Ability er ABBs forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Automatisk hendelsesdeteksjon

Et viktig tiltak for økt trafikksikkerhet i tunellene er radarbasert, automatisk hendelsesdeteksjon (AID, automatic incident detection), som inngår i leveransen.

ABB og Magnus M. Thunestvedt leverer utstyr, installasjon, ingeniørtjenester, igangkjøring og andre tjenester for leveransen til Statens vegvesen. Arbeidsfellesskapets totalkontrakt er på 382 millioner kroner. Arbeidet starter omgående og veistrekket skal etter planen åpne i 2022.

Den nye, firefeltsmotorveien øker sikkerheten og reduserer reisetiden og skal etter planen åpne i 2022 (Foto: Geir Brekke, Statens vegvesen).

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen kraftnett, elektrifiseringsprodukter, industriell automatisering og roboter og drivsystemer, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for ABB Formel E, den helelektriske internasjonale FIA motorsportklassen, flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 147 000 ansatte. www.abb.no