ABB og Kawasaki lager verdens første felles brukergrensesnitt for samhandlingsroboter

Løsningen vises på utstillingen automatica i Munchen 19.-22. juni.
Fellesdemonstrasjon av ABBs YuMI® og Kawasakis duAro toarms samhandlingsroboter.

Et felles brukergrensesnitt vil blant annet redusere utfordringen med færre faglærte personer i flere bransjer. I Japan vil for eksempel hver femte person pensjoneres i løpet av ti år.

Etterspørselen for samhandlingsroboter har gått forbi det rasktvoksende markedet for industriroboter, rett og slett fordi enklere bruk har åpnet dørene for nye brukere. Flere slike roboter fra ABB er allerede i bruk i Norge. Det faktum at samhandlingsroboter kan programmeres og opereres uten spesialopplæring hjelper spesielt små og mellomstore bedrifter å komme raskere i gang med robotisering.

Samhandlingsroboter kan betjenes av tilnærmet alle og utgjøre en forskjell ved manko på arbeidskraft. Fleksibiliteten med at de kan arbeide hvor som helst uten sikkerhetsbur, gjør dem også ideelle for å løse uforutsette økninger i produksjonsbehovet.

- Det nye, industristandard brukergrensesnittet vil ytterligere akselerere det rasktvoksende markedet vi opplever for samhandlingsroboter, sier Per Vegard Nerseth, global leder for roboter i ABB. - Det vil gi mange produksjonsbedrifter fleksibilitet og skalerbarhet, samtidig som det kan gi mer interessante oppgaver for industriarbeidere.

- Ny tidsalder

Brukergrensesnittet er et resultatet av samarbeidet mellom ABB og Kawasaki som startet i november 2017. Samarbeidet ble etablert for å dele kunnskap og profilere fordelene med samhandlingsautomatisering, spesielt toarms samhandlingsroboter. Det inkluderer forenkling av grensesnittet mellom menneske og maskin med intuitive, smarttelefonlignende navigasjon og ikoner.

- Vi er stolte over å ta det første store steget sammen med ABB. Det er på tide at vi starter en ny tidsalder for samhandlingsautomatisering med en felles tilnærming, forteller Yasuhiko Hashimoto, Managing Executive Officer og President for Precision Machinery and Robot Company, Kawasaki Heavy Industries, Ltd. - Samhandlingsroboter vil gi et stort bidrag til samfunnet ved å gjøre produksjon mer fleksibel og effektiv, og ved å holde våre fabrikker produktive med en arbeidsstyrke som blir stadig mindre.

En fellesdemonstrasjon ved østinngangen på automatica viser Kawasakis unike og innovative toarms SCARA-robot “duAro” i samspill med ABBs toarms robot YuMI®.

I tillegg til fortsatt utvikling av operatørgrensesnitt, setter samarbeidet søkelyset på andre temaer, som felles sikkerhetsstandarder. Tradisjonelle, industrisikkerhetsstandarder er basert på lange erfaringer, støttet av spesifikke parametere. Målet for samarbeidsautomatisering er å utvikle sikkerhetsstandarder for personsikkerhet, samtidig som man muliggjør helt nye måter å samarbeide på, uten å gå på akkord med samhandlingsrobotenes mange fordeler.

Kawasaki ble grunnlagt for over 120 år siden og har utviklet seg globalt med produksjon av revolusjonære produkter gjennom samarbeid for å sikre teknologisynergier på tvers av sine divisjoner.

Kawasaki regnes som en global leder innen flere bransjer på flere områder som strekker seg utover land, sjø og luft, ved å tilby avanserte teknologier for miljø- og energiinfrastruktur, maskiner og roboter og ulike transportløsninger til marine, jernbane og luft, til fritidskjøretøy som motorsykler og vannscootere med rundt 35 800 ansatte globalt. global.kawasaki.com

Kawasaki Robotics er en ledende leverandør av industriroboter og robotløsninger med en bred portefølje og 180 000 leverte roboter i rundt 50 land. Selskapet er en pioner i Japan og feiret 50 års jubileum i 2017 og er i ferd med å bli en fullintegrert robotprodusent. Kawasaki er en løsningsleverandør med dyp kunnskap innen ulike forretningsområder til lands, vanns og i luften. robotics.kawasaki.com

ABB Robotics er en pioner innen industrielle- og samhandlingsroboter og avanserte digitale tjenester. Som en av verdens ledende robotleverandør, er vi aktive på mer enn 100 steder i 53 land og har levert over 400 000 robotløsninger til en rekke ulike industrier og applikasjoner. ABB hjelper kundene med økt fleksibilitet, effektivitet, sikkerhet og pålitelighet og beveger seg mot morgendagens, oppkoblede samhandlingsfabrikk. www.abb.com/robotics

Snarøyveien 30, bygning M
Fornebu

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for motorsportserien FIA Formel E flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 135 000 ansatte. www.abb.no

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding