ABB og Fluor inngår samarbeid for å levere transformatorstasjoner globalt

4.10.2016 14:38 | ABB

ABB og Fluor inngår samarbeid om leveranser av transformatorstasjoner (foto: ABB).
  • Samarbeidet kombinerer ABBs ledende markedsposisjon innen kraftteknologi med Fluors kompetanse i å håndtere store engineerings-, innkjøps- og byggeprosjekter
  • Samarbeidet skal fange opp nye vekstmuligheter  for begge selskaper

ABB og Fluor har inngått et globalt strategisk samarbeid for gjennomføring av store nøkkelferdige engineerings-, innkjøps- og byggeprosjekter (EPC) for transformatorstasjoner. Ved å kombinere ABBs verdensledende teknologi og sin markedsledende posisjon innen transmisjon og distribusjon av kraft med Fluors kompetanse og erfaring i å levere store EPC-prosjekter, vil samarbeidet bidra til å møte det økende behovet for kraftnett over hele verden for sikker, pålitelig og toppmoderne transformatorstasjoner.

- Vi er stolte over å samarbeide med Fluor for å høste de enorme mulighetene i den pågående energirevolusjonen og relaterte investeringer i infrastruktur innenfor kraftmarkedet. Sammen ønsker vi å øke vår virksomhet ved å komplettere hverandres styrke med unik kundeservice for transformatorstasjoner. Strategisk samarbeid som dette er en kjerneverdi i vår Next Level-strategi og hjelper oss å drive vekst, samtidig som risikoen minsker, sier ABBs konsernsjef Ulrich Spiesshofer.

Transformatorstasjoner er sentrale elementer i kraftnettets infrastruktur som muliggjør effektiv overføring og distribusjon av elektrisitet. De kontrollerer og beskytter kraftflyten, kobler kraftverk til nettet og kobler sammen overførings- og distribusjonsnett, så vel som sluttbrukere.

- Fluors nye, globale strategiske samarbeid med ABB rettet mot transformatorstasjonsmarkedet forventes å bringe unike synergier til våre kraftkunder. Denne tilnærmingen viser vårt fokus på å møte kundens behov med våre unike, integrerte løsninger, sier David Seaton, styreformann og konsernsjef i Fluor.

ABB er verdensledende på luftisolerte, gassisolerte og hybride transformatorstasjoner med spenningsnivåer opp til 1200 kV. Disse transformatorstasjonene bidrar til effektiv og pålitelig overføring og distribusjon av elektrisitet med minst mulig miljøpåvirkning. De leveres til energiselskaper, industri og kommersielle kunder samt til sektorer som jernbane, urban transport og fornybar energi.

- Det globale samarbeidet med Fluor styrker vår strategiske satsing på utvikling av nye forretningsmodeller, som skal fortsette å endre virksomheten til å generere økt kundeverdi, sier Claudio Facchin, leder av divisjon Power Grids i ABB.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende, globalt teknologiselskap innen elektrifiseringsprodukter, roboter, industriell automasjon og kraftnett som betjener kunder innen energi, industri samt transport og infrastruktur globalt. I mer enn fire tiår har ABB drevet utvikling av fremtidens industrielle digitalisering. Med mer enn 70 millioner enheter som er koblet sammen gjennom en installert base på mer enn 70 000 styringssystemer på tvers av alle kundesegmenter, er ABB ideelt posisjonert for å dra nytte av energi- og den fjerde industrielle revolusjonen. Med over 130 års erfaring er ABB til stede i mer enn 100 land og har ca. 135 000 ansatte. www.abb.com

Om Fluor

Fluor Corporation (NYSE: FLR) er et globalt selskap innen engineering, innkjøp, produksjon, bygging og vedlikehold som designer, bygger og vedlikeholder kapitaleffektive anlegg for sine kunder på seks kontinenter. I mer enn et århundre har Fluor levert innovative og integrerte løsninger over hele verden til sine kunder. Med hovedkontor i Irving, Texas, rangerer Fluor som nr. 155 på Fortune 500-listen med en omsetning på $ 18,1 milliarder i 2015 og har mer enn 60 000 ansatte på verdensbasis. For mer informasjon, vennligst besøk www.fluor.com eller følg Fluor på Twitter @ FluorCorp.

Viktig melding om fremtidsrettet informasjon

Denne pressemeldingen inneholder fremtidsrettet informasjon og uttalelser. Disse uttalelsene er basert på gjeldende forventninger og estimater, men er gjenstand for risiko og usikkerhet, hvorav mange er vanskelige å forutsi og utenfor ABBs kontroll, noe som kan bety at faktiske resultater kan avvike vesentlig fra nåværende forventninger. Selv om ABB mener at forventningene til uttrykk i slike fremtidsrettede utsagn er basert på rimelige forutsetninger, kan vi ikke gi noen garanti for at disse forventningene vil bli oppnådd.

Saswato Das, Antonio Ligi, Domenico Truncellito, Sandra WiesnerMedia Relations

03500http://www.abb.no

ABB er et ledende selskap innen kraft- og automasjonsteknologi. Våre løsninger gjør det mulig for kundene å øke effektiviteten, produktiviteten og kvaliteten i sine virksomheter samtidig som man reduserer miljøpåvirkningen. ABB forsøker alltid å ligge i forkant når det gjelder innovasjon, og mange av de teknologiene som er drivkraften i et moderne samfunn, ble utviklet av ABB.