ABB og Aibel skal samarbeide om kraftforbindelser for havvind

4.10.2016 12:15 | ABB

ABB og Aibel samarbeider om havvind (foto: ABB).
  • Aibel tar fullt EPC-ansvar for nøkkelferdige offshoreplattformer
  • ABB konsentrerer seg om å levere høyspennings likestrømsteknologi

ABB og Aibel annonserer i dag et strategisk samarbeid for å levere førsteklasses, integrerte havvindsløsninger. ABB vil konsentrere seg om sin velprøvde høyspennings likestrømsteknologi (HVDC), mens Aibel tar et nøkkelferdig EPC-ansvar (engineering, procurement, construction) for design, konstruksjon, installasjon og igangkjøring av offshoreplattformene. Samarbeidet vil kombinere kjernekompetansen til de to selskapene og levere de aller beste løsningene i markedet. Partnerne vil samarbeide om design, ingeniørarbeid og optimalisering av kraftforbindelser for havvind.

- Vi er stolte over å etablere dette samarbeidet med Aibel, som gjør at vi vil kunne utnytte de enorme mulighetene som ligger i den pågående energirevolusjonen og tilhørende investeringer i infrastruktur for havvind. Intensjonen er å vokse sammen gjennom at vi utnytter våre komplementære styrker til å levere unike havvindsprosjekter for kundene våre. Strategisk samarbeid som dette er et kjerneelement i vår Next Level-strategi, som vil hjelpe oss å vokse samtidig som vi reduserer risikoen, sier konsernsjef i ABB, Ulrich Spiesshofer.

Å integrere kraft generert av havvindsparker i de nasjonale kraftnettene krever avansert ingeniørarbeid. En nøkkelteknologi er konverteringen fra vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC) for lavest mulige tap i overføringen av kraft fra fjerntliggende havvindsparker til fastlandet, gjerne over lange distanser. DC-kraften blir konvertert tilbake til AC på land og blir så distribuert for forbruk. HVDC-systemet inkluderer avansert teknologi som sikrer optimal integrering av en uforutsigbar, fornybar energi og kontroll av kraftflyten. Offshoredelen av HVDC-systemet huses på en spesialdesignet plattform.

- Vi er veldig fornøyde med å signere dette samarbeidet med ABB. Både ABB og Aibel har en dokumenterbar merittliste av banebrytende, teknologiske løsninger i respektive kjerneområder. Vi har jobbet godt sammen tidligere, og jeg er overbevist om at vi ved å kombinere det vi er best på, blir en ledende aktør i markedet, sier konsernsjef i Aibel, Jan Skogseth.

HVDC er fortsatt den foretrukne teknologien når man skal overføre store mengder kraft over lange avstander, energieffektivt og pålitelig. Den er ideell for å integrere fjerntliggende fornybare energikilder, som havvind. ABB var en pionér innen HVDC-teknologi for mer enn 60 år siden og videreutviklet teknologien på 1990-tallet med introduksjonen av en voltage source converter (VSC)-teknologi, kalt HVDC Light. ABB er markedsleder innen HVDC, med en installert kapasitet på mer enn 120 000 megawatt, det vil si rundt halvparten av globalt installert base. Dette inkluderer 18 av 24 VSC-baserte HVDC-prosjekter globalt.

- Kraftoverføring fra havvind er av naturlige årsaker komplekse og krever banebrytende teknologi, et område ABB har tilegnet seg spesiell erfaring på. Partnerskapet med Aibel vil hjelpe oss til å utnytte spesialkompetansen til begge selskapene maksimalt og øke totalverdien av det vi kan tilby kundene våre. Det styrker vår Next Level-strategi som sier at vi skal konsentrere oss om kjernevirksomhet som HVDC, basert på nye forretningsmodeller, i jakten på muligheter for lønnsom vekst, sier Claudio Facchin, leder for divisjon Power Grids i ABB.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en ledende, globalt teknologiselskap innen elektrifiseringsprodukter, roboter, industriell automasjon og kraftnett som betjener kunder innen energi, industri samt transport og infrastruktur globalt. I mer enn fire tiår har ABB drevet utvikling av fremtidens industrielle digitalisering. Med mer enn 70 millioner enheter som er koblet sammen gjennom en installert base på mer enn 70 000 styringssystemer på tvers av alle kundesegmenter, er ABB ideelt posisjonert for å dra nytte av energi- og den fjerde industrielle revolusjonen. Med over 130 års erfaring er ABB til stede i mer enn 100 land og har ca. 135 000 ansatte. www.abb.com

Om Aibel

Aibel AS sysselsetter rundt 5000 personer og er engasjert i olje, gass og fornybar energi, engineering, konstruksjon/bygging, oppgradering og vedlikeholdsløsninger. Selskapet har to verft: ett i Haugesund, Norge, og det andre i Thailand. Verftet i Haugesund ble etablert for over 100 år siden og er i dag et av Norges største verft av denne typen.

Viktig melding om fremtidsrettet informasjon

Denne pressemeldingen inneholder fremtidsrettet informasjon og uttalelser. Disse uttalelsene er basert på gjeldende forventninger og estimater, men er gjenstand for risiko og usikkerhet, hvorav mange er vanskelige å forutsi og utenfor ABBs kontroll, noe som kan bety at faktiske resultater kan avvike vesentlig fra nåværende forventninger. Selv om ABB mener at forventningene til uttrykk i slike fremtidsrettede utsagn er basert på rimelige forutsetninger, kan vi ikke gi noen garanti for at disse forventningene vil bli oppnådd.

Saswato Das, Antonio Ligi, Domenico Truncellito, Sandra WiesnerMedia Relations

ABB og Aibel samarbeider om havvind (foto: ABB).

03500http://www.abb.no

ABB er et ledende selskap innen kraft- og automasjonsteknologi. Våre løsninger gjør det mulig for kundene å øke effektiviteten, produktiviteten og kvaliteten i sine virksomheter samtidig som man reduserer miljøpåvirkningen. ABB forsøker alltid å ligge i forkant når det gjelder innovasjon, og mange av de teknologiene som er drivkraften i et moderne samfunn, ble utviklet av ABB.