ABB leverer lynladere på tvers av USA

ABBs Terra HP (high power) høyeffektsladere for elbiler er valgt for bruk langs USAs motorveier i et ambisiøst tiårsprosjekt.

Nylig åpnet Fortum Charge & Drive Norges første lynladestasjon, i Ski utenfor Oslo. Nå skal hundrevis av tilsvarende hurtigladere installeres langs motorveier og storbyområder i USA (Foto: Fortum Charge & Drive).

ABB skal levere Terra HP lynladestasjoner til Electrify America som en del av USAs hittil største elbilprosjekt.

Høyeffektsladerne kan lade de største elbilbatteriene på under 15 minutter. Electrify America planlegger å installere flere hundre av dem i og rundt 17 storbyområder og langs motorveier i landet.

Å skape et nasjonalt nettverk for hurtigladestasjoner ansees som avgjørende for utvidet spredning av elbiler i USA.

- Electrify America ønsket erfarne partnere for installasjon av høyeffekts-ladeteknologier som både kan lade alle dagens og morgendagens elbiler, og vi er fornøyd med valget av ABB som leverandør, sier Seth Cutler, sjefsingeniør i Electrify America. - De nye ladesystemene er designet for optimal opplevelse, med rask, enkel og pålitelig lading når og hvor som helst.

- Vi er stolte over å bli valgt for dette historiske prosjektet og støtte et ladenettverk i verdensklasse på tvers av USA, sier Greg Scheu, leder for Americas i ABB. - Våre Terra HP-systemer vil sørge for at bærekraftig, elektrisk transport støttes av industriledende, høyeffekts-ladeteknologi, også i fremtiden.

Rask rekkeviddeøkning

Det ambisiøse prosjektet vil utvilsomt føre til at antallet elbiler akselererer i årene fremover. Det ble solgt nærmere 200 000 elbiler i USA i 2017. Landets hurtigladeinfrastruktur har imidlertid ikke vokst raskt nok til å få de store massene til å velge elbil. Også i USA har rekkeviddeangst vært hemmende for valg av elbil.

ABBs Terra HP fjerner denne bekymringen. Systemet kan lade med en effekt på inntil 350 kilowatt og øke rekkevidden for elbiler med nærmere 320 km på minutter.

Electrify America planlegger installasjon av laderne langs motorveier med intervaller på inntil 195 km. Det betyr at sjåførene kan føle seg trygge på at de vil nå fram til bestemmelsesstedet.

ABBs Terra HP-ladere er kompatible med både CCS og CHAdeMO-standardene. Det betyr at elbilkjøperne fritt kan velge bilprodusent og være sikre på at de kan hurtiglade på alle ladestasjonene.

Lederskap i elektrisk transport

Som innovatør og leverandør av et stort spekter av produkter og løsninger for bærekraftig, elektrisk transport, er ABB et logisk valg for å delta i Electrify Americas innsats. Dette vil bli den største installasjonen av ABBs høyeffektsladere hittil. Nylig åpnet Fortum Charge & Drive Norges første lynladestasjon med samme teknologi på Nygårdskrysset i Ski utenfor Oslo.

ABBs portefølje inkluderer ladeteknologier for elbiler, elbusser og ellastebiler samt løsninger for elektrifisering av skip, jernbane og taubaner. Og med over 6500 hurtigladestasjoner installert i 60 land er ABB globalt ledende innen oppkoblet, likestrøms hurtigladeteknologi.

ABBs lederskap innen elektrisk transport vises også gjennom partnerskapet med Formel E, verdens første helelektriske, internasjonale FIA-motorsportsserie. ABB FIA Formel E mesterskapet er en plattform for å teste elektrisk transport og digitaliseringsteknologier i avgjørende konkurransesituasjoner. Sammen er ABB og Formel E i en ideell posisjon for utvide grensene for elektrisk transport.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for motorsportserien FIA Formel E flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 135 000 ansatte. www.abb.no