ABB leverer batterilagringsløsning som kutter utslipp på plattform

ABB Ability™-basert mikronettverk (microgrid) støtter operatøren Woodsides innsats for å redusere CO2-utslipp og optimalisere kostnader.
ABB leverer batterilagringsløsning som kutter CO2-utslipp fra plattform med fem prosent og reduserer forbruk av fossilt drivstoff til gassturbingeneratorer med om lag 2000 tonn i året (Ill. Woodside).

ABB skal levere PowerStore™, et konteinerbasert batterilagringssystem som kan fjernstyres for drift og vedlikehold, til Woodside, Australias største, uavhengige olje- og gasselskap.  Systemet skal installeres på Goodwyn A-plattformen. Den innovative ABB-løsningen vil bidra til Woodsides 2020-mål for CO2-utslippskutt og hjelpe til med reduksjon av drifts- og vedlikeholdskostnader.

Goodwyn A ligger 135 km nordvest for Karratha vest i Australia og har vært i drift siden 1995. Den bunnfaste installasjonen veier 55 000 tonn og er over 290 meter høy. Plattformen kombinerer produksjon, reinjeksjon, kraftproduksjon og boligkvarter. Tørrgass og kondensat fra nærliggende reservoarer transporteres til plattformen via et rørnettverk og sendes til Karratha gassbehandlingsanlegg på land. Goodwyn A er designet for opptil 30 produksjonsbrønner, inkludert fem reinjeksjonsbrønner, og har en produksjonskapasitet på inntil 36 000 tonn gass og 11 000 tonn kondensat per døgn.

Skrur av gassturbin

ABBs konteinerbaserte ABB Ability PowerStore batterilagringsløsning vil støtte plattformens eksisterende gassturbingeneratorer. Batteriene vil erstatte en av de seks gassturbingeneratorene og vil også redusere behovet for nødstrømsdieselgeneratoren. Korttidsbackup kommer fra det nye batterilageret som er en integrert del av mikronettverket, og fungerer som roterende reservekraft, såkalt «spinning reserve». Et tilhørende ABB Ability Microgrid Plus styringssystem fungerer som «hjernen» i løsningen og kan benyttes til fjernbetjening av mikronettverket ved behov eller dersom mannskapet forlater plattformen.

- Vi er glade for å samarbeide med Woodside om installasjonen av PowerStore batterilagringsløsning for offshore olje- og gassproduksjon. Det vil redusere miljøpåvirkningen og optimalisere kostnader, sier Massimo Danieli, leder for nettkontroll i divisjon Power Grids hos ABB. – Mikronettverk og energilagring er blant hovedsatsingsområdene i vår Next Level-strategi, og denne innovative løsningen styrker ABBs posisjon som foretrukken partner for et sterkere, smartere og grønnere kraftnett.
ABB er et foregangsselskap innen mikronettverkteknologi med over 40 installasjoner globalt, på tvers av applikasjoner som betjener fjerntliggende samfunn, øyer, kraftselskaper og industrianlegg.
Woodside er Australias største, uavhengige olje- og gasselskap med en global portefølje, anerkjent for leting, utvikling, produksjon og leveranse av energi i verdensklasse. Woodsides installasjoner er kjent for sikkerhet, pålitelighet og effektivitet. Selskapet er Australias mest erfarne LNG-operatør.

Illustrasjonseksempel på ABBs kontainerbaserte batterilagringsløsning som installeres på Goodwyn A utenfor Australia, den aktuelle løsningen er på 1 MWh, noe som tilsvarer rundt 12 500 bilbatterier.

Snarøyveien 30, bygning M
Fornebu

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 136 000 ansatte. www.abb.no

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​