ABB leverer avansert togteknologi for nær én milliard kroner

Elektrisk fremdriftsteknologi fra ABB sikrer mer energieffektiv jernbanedrift i Europa og USA.

ABB leverer elektrisk fremdriftsteknologi til over 160 Stadler-tog i Europa og USA verdt over 100 millioner dollar.

ABB skal levere elektrisk fremdriftsteknologi for over 100 millioner dollar til den sveitsiske togprodusenten Stadler. Utstyret skal leveres til over 160 lokale, regionale og langdistansetog i Europa og USA.

Lett og lite

ABBs elektriske fremdriftsteknologier for tog er lettere og mer kompakte enn andre systemer på markedet. Utstyret omformer elektrisk energi fra kjøreledningen til relevant spenning og frekvens for drift av motorene. Fremdriftssystemene gjør togene mer energieffektive, forbedrer driftsytelser, frigjør plass og øker passasjerkomforten.

De patenterte ABB-løsningene er bygget med det nyeste innen halvlederteknologi som muliggjør lettvektskonstruering av komponentene og det mest energieffektive fremdriftssystemet.

– Vårt langvarige partnerskap med ABB gir oss ledende og pålitelig fremdriftsutstyr til våre tog, inkludert fremdriftstransformatorer og -omformere, kraftforsyning om bord og batteriladere, sier Thomas Ahlburg, toppleder i Stadler. – ABBs fremdriftssystemer driver over 3000 skinnegående kjøretøy fra Stadler, fra trikker til lokomotiv. Sammen har vi gjort skinnegående transport mer effektiv, med forbedringer for både passasjerer og miljøet.

Bedre bærekraft

– ABBs nyeste fremdriftsteknologi bidrar med signifikant energireduksjon for jernbaneselskapene, som gjør skinnegående transport enda mer bærekraftig, sier Sami Atiya, leder for ABBs divisjon Robotics and Motion. – Vårt solide partnerskap med Stadler, kombinert med integrasjon av nye teknologier i moderne tog, forbedrer jernbanetrafikk over hele Europa og USA. Det betyr at tog kan være både mer energieffektive og frakte flere passasjerer.

De nye kontraktene ble booket i tredje kvartal 2018. Bestillingene bekrefter det langvarige partnerskapet mellom ABB og Stadler for å forbedre moderne tog med fremdriftsteknologi globalt.

ABB har levert innovativ og energieffektiv teknologi til skinnegående transport i over 100 år, inludert produksjon og service av alle komponenter og systemer for skinnegående infrastruktur og rullende materiell i urbane-, intercity- og høyhastighets nettverk. ABB leverer også livssyklussupport, inkludert vedlikehold og oppgradering av sin store installerte base globalt.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen kraftnett, elektrifiseringsprodukter, industriell automatisering og roboter og drivsystemer, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for ABB Formel E, den helelektriske internasjonale FIA motorsportklassen, flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 147 000 ansatte. www.abb.no