ABB leverer 450 kW hurtiglading for elbusser i Gøteborg

Göteborg Energi har bestilt to 450 kW ABB OppCharge (Opportunity Charging) hurtigladere for mer effektiv drift av høykapasitets elbusser i Gøteborg.
ABB leverer 450 kW hurtiglading for elbusser i Gøteborg.

ABB skal levere laderne våren 2018 i et prosjekt med Volvo Bussar, Västtrafik og Göteborg Energi. De to hurtigladerne installeres på linje 16 ved Sahlgrenska universitetssykehus og i Eriksberg, som skal betjenes av to høykapasitets prototypebusser fra Volvo.

Ordren kommer etter to års vellykket prøvedrift i ElectriCity-prosjektet, hvor ti helelektriske og hybridbusser har vært i drift på linje 55 i byen.

- Vi leverer ladeløsninger i Gøteborg til både elbiler og byens kollektivtransport. Det pågående skiftet i transportsektoren er blant våre største utfordringer, og vi forstår at dette må skje gjennom en kombinasjon av mange forskjellige løsninger, forklarer Lotta Brändström, leder i Göteborg Energi.

Elektrisk høykapasitetstrafikk

Når regattaen Volvo Ocean Race går av stabelen i Gøteborg i juni 2018, vil to elbusser vise den siste utviklingen. Prototypebussene skal i drift på linje 16, som utrustes med ladeinfrastruktur og busstoppfasiliteter for elektrisk høykapasitetstrafikk.

- Det faktum at laderne er så raske, er vitalt for å holde trafikkflyten og for å øke kapasiteten på ruten, sier Fredrik Persson, prosjektleder hos Göteborg Energi. – Ladestasjonenes effektivitet og ytelser er sentrale i konseptet.

ABB er i forkant på ladeløsninger som er avgjørende for bærekraftig mobilitet. Med denne ordren vil ABB levere et komplett 450 kW OppCharge-system som muliggjør rask og effektiv lading av høykapasitetsbusser i Gøteborg.

- Prosjektet markerer nok et positivt steg for det pågående partnerskapet mellom ABB og Volvo, som siden 2014 har utviklet elektriske bybussløsninger i fellesskap for bedre og bærekraftig urban mobilitet, forteller Frank Muehlon, global leder for ABBs hurtigladevirksomhet.

Passer alle busser

Laderne inngår i ABB AbilityTM–porteføljen av digitale, skybaserte løsninger som muliggjør fjerndiagnostikk og administrasjon for pålitelig og effektiv infrastruktur for busspassasjerer.

ABB har levert ladeløsninger siden 2010 og solgt over 6000 skytilkoblede likestrømsladere for elbiler og nyttekjøretøy globalt. ABB har installert OppCharge-systemer i blant annet Belgia, Frankrike, Canada, Luxemburg, Storbritannia og Sverige.

OppCharge er et åpent grensesnitt for automatisk lading av både vanlige og dobbeltdekkbusser som kan benyttes av alle bussprodusenter. Systemet benytter en pantograf for å koble bussen til ladepunktet. https://www.oppcharge.org/

Göteborg Energi

Vest-Sveriges ledende energiselskap Göteborg Energi tilbyr elhandel og strømnett, fjernvarme, gass, fjernkjøling, energitjenester og bredbånd. I en by som vokser så det knaker skaper selskapet sammen med sine kunder i samarbeid med andre aktører morgendagens smarte og bærekraftige løsninger for blant annet boliger, kollektivtrafikk og fornybar energi. www.goteborgenergi.se

ABB leverer 450 kW hurtiglading for elbusser i Gøteborg.
ABB leverer automatiske hurtigladere til utslippsfrie elbusser.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 136 000 ansatte. www.abb.no