ABB lanserer podcast om grønt skifte til sjøs

I podcasten diskuterer eksperter fra miljøstiftelsen ZERO og ABB hvordan eksisterende teknologi, fra elektriske fremdriftssystemer til batterier og brenselceller, kan gi store utslippskutt eller nullutslipp i maritime operasjoner.

Skipsfarten i Norge står for rundt ti prosent av klimagassutslippene. Det finnes tilgjengelig teknologi som kan redusere dette betraktelig, og langt raskere enn den internasjonale maritime organisasjonens (IMO) mål om halvering innen 2050 sammenlignet med 2008, noe ekspertene tar en grundig runde på.

Dette er første podcast i en serie om hvordan eksisterende teknologi kan gi grønt skifte i samfunnet. Serien inkluderer helelektrisk havbruk, elektrifisering av bussflåten og bilparken og publiseres fortløpende utover sommeren og høsten.

Lenke til podcast om grønt skifte til sjøs: https://new.abb.com/no/media/podcast

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB Robotics utvikler løsninger for fremtidens sykehus11.7.2019 09:00:00 CESTPressemelding

ABB skal installere avanserte samhandlingsroboter (cobots) for medisinske laboratorier og sykehus, først ut er et nytt helsesenter ved Texas Medical Center i Houston, USA, i oktober De nye fasilitetene ved Texas Medical Centers innovasjonsfakultet skal fokusere på ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer Det globale markedet for ikke-kirurgiske, medisinske roboter er estimert å nå 60 000 innen 2025, nærmest en firedobling siden 2018 ABB har kunngjort at de vil introdusere samhandlende roboter til medisinske laboratorier i forbindelse med at de åpner et nytt helsesenter ved Texas Medical Centers (TMC) innovasjonsfakultet i Houston, Texas. De nye fasilitetene vil bli ABBs første dedikerte forskningssenter innen helsetjenester når det åpner i oktober 2019. ABBs forskningsteam vil jobbe på TMCs campus med medisinsk personell, forskere og ingeniører for å utvikle ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer, inkludert logistikk- og neste generasjons automatiserte laboratorieteknologier. - Neste