ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

I podcasten diskuterer eksperter fra miljøstiftelsen Bellona og ABB hvordan økt elektrifisering med eksisterende teknologi kan kutte store utslipp i sjøfasen av lakseoppdrett, inklusiv båtbaserte aktiviteter.

Ytterligere elektrifisering av offshore lakseoppdrett kan kutte utslipp av klimagasser med 300 000 tonn CO2 årlig, tilsvarende utslippene fra 150 000 biler. Kun halvparten av slike oppdrettsanlegg får kraft fra land, og knapt noen anlegg benytter ren strøm til kraftkrevende utstyr på merdkanten, fôrflåter, arbeids- og lokalitetsbåter.

Dette er del av en podcast-serie fra ABB om hvordan eksisterende teknologi kan gi grønt skifte i samfunnet. Serien inkluderer shipping, elektrifisering av bussflåten og bilparken og publiseres fortløpende utover sommeren og høsten.

Lenke til podcast om grønt skifte i havbruk: https://new.abb.com/no/media/podcast

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no