ABB lanserer automatisk lading for elbussflåter

ABBs ekspanderer ladeløsninger for bærekraftig, offentlig transport med automatiske pantografer for økt fleksibilitet og effektivitet.

ABBs Panto Up kan lade tre busser samtidig med automatisk tilkobling.

ABBs nye Panto Up lader elbusser via en pantograf montert på bussens tak. Kombinert med selskapets depotladere byr løsningen på en fleksibel, effektiv og fullstendig automatisert ladeløsning for større elbussflåter. Dette er en spesielt god løsning der areal til lading er en utfordring.

Løsningen byr på sekvensiell lading på 50 til 150 kilowatt (kW) av opptil tre busser samtidig i depot. I tillegg kan den benyttes til klattlading, for eksempel ved rutens endestopp. Med ladekapasiteter på mellom 150 og 600kW er dette en ideell løsning for utslippsfri, offentlig transport uten unødige innvirkninger på den daglige driften.

Innovasjon og digitalisering

- Panto Up er en milepæl i vårt arbeid med automatisk ladning for bussoperatører som ønsker å redusere karbonavtrykket, minimere kostnader og få bedre kontroll med flåtens ytelse, sier Frank Muehlon, leder for hurtiglading hos ABB.

- Med vår stadige utvidelse av ladeporteføljen kan ABB nå møte kravene til alle elbussoperatører globalt, uavhengig av flåtestørrelse. Behovet for bærekraftig, offentlig transport øker og vi er stolte av å bidra til denne endringen med kontinuerlig innovasjon innen ladeteknologi, fortsetter Muehlon.

Som en del av ABB Ability™ stiller Panto Up med fjerndiagnostikk og andre styringsverktøy. Disse avanserte løsningene sørger for lange serviceintervaller, kort reaksjonstid ved eventuelle feil og problemer, samt verdifull statistikk fra ladestasjonene.

ABB er i dag en av de ledende leverandørene av infrastruktur til elektriske kjøretøy og fartøy. Med en komplett produktportefølje bestående av lade- og elektrifiseringsløsninger for elektriske- og hybride biler og busser, i tillegg til skip og tog. Siden 2010 har ABB solgt over 10 000 hurtigladere i over 70 land.

ABBs Panto Up kan lade tre busser samtidig med automatisk tilkobling.
ABBs Panto Up fyller elbussen med strøm i depot eller med klattlading.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB Robotics utvikler løsninger for fremtidens sykehus11.7.2019 09:00:00 CESTPressemelding

ABB skal installere avanserte samhandlingsroboter (cobots) for medisinske laboratorier og sykehus, først ut er et nytt helsesenter ved Texas Medical Center i Houston, USA, i oktober De nye fasilitetene ved Texas Medical Centers innovasjonsfakultet skal fokusere på ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer Det globale markedet for ikke-kirurgiske, medisinske roboter er estimert å nå 60 000 innen 2025, nærmest en firedobling siden 2018 ABB har kunngjort at de vil introdusere samhandlende roboter til medisinske laboratorier i forbindelse med at de åpner et nytt helsesenter ved Texas Medical Centers (TMC) innovasjonsfakultet i Houston, Texas. De nye fasilitetene vil bli ABBs første dedikerte forskningssenter innen helsetjenester når det åpner i oktober 2019. ABBs forskningsteam vil jobbe på TMCs campus med medisinsk personell, forskere og ingeniører for å utvikle ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer, inkludert logistikk- og neste generasjons automatiserte laboratorieteknologier. - Neste