ABB inngår samarbeid med Presserv om preserveringsløsninger for olje- og gasskip i opplag

ABBs marinevirksomhet samarbeider med Presserv om vedlikeholdspakker for fartøy i olje- og gassindustrien som går i opplag for lengre perioder.
ABB inngår samarbeid med Presserv om nøkkelferdige preserveringsløsninger for olje- og gasskip i opplag (Illustrasjon: Presserv).

Selskapene vil kombinere spesialiserte tjenester for preservering av utstyret om bord, slik at det etter opplag kan tas i bruk på en smidig måte uten forsinkelser. Som en del av samarbeidet vil ABB benytte fjerndiagnostikk (Remote Diagnostic Services, RDS) i ABB Ability-konseptet for å levere nøkkeldata for å optimalisere vedlikeholdspakkene.

- Det er et tegn i tiden at det er stor etterspørsel etter slike tjenester, og vi er alltid lydhøre for hva kundene ønsker. Å legge fartøy i opplag er en spesiell situasjon som betinger ekspertise på preservering for ikke å forringe utstyret om bord. Vi ser frem til å samarbeide med Presserv som har omfattende erfaring med preservering, sier Pål Nikolaysen, leder for Offshore Service i ABBs marineavdeling.

Presserv er et vedlikeholdsselskap med spesialkompetanse innen olje- og gassbransjen som tilbyr komplett preservering av hele plattformer og boreskip. Avtalen mellom selskapene innebærer at ABB vil vedlikeholde elektriske systemer om bord i eksisterende fartøy for fremtidig drift. Det betyr en nøkkelferdig løsning for fartøy i opplag. ABBs samhandlingssentre (Collaborative Operations Centers) vil også overvåke data fra utstyret om bord for å oppdage eventuelle problemer og således tilrettelegge for den mest smidige og effektive gjenopptagelsen av funksjonaliteten.

ABB tilbyr allerede slike vedlikeholdsprogram, som har hatt en kraftig vekst over hele verden. Et stort antall boreskip på koreanske verft benytter blant annet løsningen. Nå kan olje- og gasskip som ikke er i operasjon stå klare til bruk («warm stacked») samtidig som fartøy i langtidsopplag kan stoppes helt og lagres forsvarlig.

- Samarbeidet med ABB, som innehar høy kompetanse innen elektro og automasjon, betyr at vi kan levere nøkkelferdige løsninger for våre kunder, sier Kristian Høvring, Business Line Manager hos Presserv.

Presserv er den ledende spesialisten for preservering i olje-, gass- og shippingindustrien globalt. Selskapet har utviklet unike løsninger for å ta vare på kundenes utstyr og anlegg.

Snarøyveien 30, bygning M
Fornebu

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 132 000 ansatte. www.abb.no

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding