ABB i Skien 100 år

ABBs to enheter i Skien markerer denne uken sitt 100-årsjubileum, med familiedag i fabrikkene, familiefest i byen og et eget arrangement for media.

ABB i Skien ligger på Nylende helt nord i byen. Nærmest nedre bildekant ser vi det som på folkemunne kalles Skien Nord og litt lenger bak finner vi Skien Syd.

De to fabrikkene til ABB i Skien ser ut til å passere samlet omsetning på to milliarder kroner for aller første gang i 2015. Produktene som produseres i Skien bidrar til stabil strømforsyning og økt sikkerhet for mennesker og materiell.

- ABB i Skien er en hjørnesteinsbedrift i Grenland og en av bærebjelkene i det norske ABB-systemet. Vi er stolte over at virksomheten i begge fabrikkene våre fortsatt hevder seg så godt i en knallhard, global konkurranse, sier administrerende direktør i ABB, Steffen Waal.

100 år har gått siden etableringen av Sørlandske Elektriske AS i 1915 som var spiren til det som i dag er ABB i Skien. Virksomheten har vokst og er i dag Skiens største industriarbeidsplass med nær 700 ansatte.

- Nøkkelen til å drive denne virksomheten i et høykostland som Norge er teknologiutvikling, kvalitet, omstillingsevne og naturligvis menneskene og den kunnskapen de besitter. Produktene vi leverer er dessuten utviklet over mange tiår i nært samarbeid med våre kunder, sier Steffen Waal.

ABBs mellomspenningsfabrikk, i ABB bare kalt Skien Syd, leverer ringkabelanlegg og nettstasjoner for sekundær kraftdistribusjon. E-verk, sol- og vindkraftprodusenter over hele verden er de viktigste kundegruppene.

ABBs lavspenningsfabrikken, gjerne kalt Skien Nord, utvikler og leverer sikringslister til industri og e-verk, samt designer og bygger elektriske tavler til kunder over hele verden, innen industri, offshore og marine.

Offisielt finner jubileet sted i november, men ABB markerer sine første 100 år i bransjen med familiedag på fabrikken, familiefest nede i sentrum i samarbeid med Mersmak-festivalen og med et eget pressearrangement i forkant.

Pressearrangementet er torsdag 27. august 2015 kl 10.00 hos ABB, Amtmann Aalls gate 73, Skien.

03500http://www.abb.no
ABB er et ledende selskap innen kraft- og automasjonsteknologi, som gjør det mulig for kundene innen energi, industri og transport og infrastruktur å øke produktiviteten samtidig som man reduserer miljøpåvirkningen. ABB i Norge har rundt 2 500 ansatte og hadde en omsetning på 10,7 milliarder kroner i 2014. Selskapet er en del av den internasjonale ABB-gruppen med rundt 140 000 ansatte i cirka 100 land.