ABB hjelper næringsmiddelprodusent i Sverige med tidobling av kapasiteten

Tate & Lyle har modernisert sin svenske havrefabrikk med ABB-teknologi.
Tate & Lyles anlegg i Kimstad har mer enn tidoblet kapasiteten for havrebaserte produkter siden 2013.

Da Tate & Lyle i 2013 overtok Biovelop, en produsent av havrebaserte næringsmiddelingredienser, moderniserte og utvidet de anlegget i Kimstad, sørøst i Sverige. Den nye eieren valgte frekvensomformere, motorer, elektriske tavler og ventilstillere fra ABB. I 2016 feiret Tate & Lyle kapasitetsutvidelsen, og når det oppgraderte anlegget nå nærmer seg etterårsdagen, er det lett å se resultatet.

- Vi har mer enn tidoblet kapasiteten med samme antall skiftoperatører sammenlignet med situasjonen for fire år siden, sier fabrikksjef Annika Werneman hos Tate & Lyle. - Det er en veldig stor forandring på kort tid. Det betyr at vi har gått fra et lavnivåanlegg til et som kan levere store kvanta høykvalitetsprodukter til våre kunder globalt.

Automatisering styrer produksjonsutstyr som pumper og tanker, med materialhåndteringsutstyr som transporterer tørre næringsmiddelprodukter. ABBs leveranse inkluderer 85 frekvensomformere (mellom 0,37 og 55 kilowatt - kW), elektriske styringstavler, lavspenningsmotorer og tredjeparts, pneumatiske ventilstillere med såkalt Hart-kommunikasjon til reguleringsventilene.

- Vi trengte en høyt automatisert prosess som kunne kjøre døgnet rundt, syv dager i uken, hele året, fortsetter Werneman.

Derfor var det nødvendig med en løsning som Tate & Lyles ingeniører kunne «samhandle» med digitalt, blant annet for å kjøre i gang utstyret, diagnostisere avvik i ytelser og feilsøke fra hvor som helst i verden. Dette bidrar ikke bare til konsistent drift, men vil også redusere totale eierskapskostnader ved at operatørene kan styre produksjonsprosessene uten å være fysisk til stede på hvert anlegg. ABBs systemer ble utstyrt med fjernovervåking og kommunikasjon til frekvensomformerne.

- Jeg liker at ABB designet utstyret slik at kommunikasjonen for styring og forvaltning av utstyret er separert, forklarer Leo Dijkstra, europeisk leder for elektro og automatisering hos Tate & Lyle. - Det betyr at jeg kan foreta endringer i konfigurasjonen uten risiko for at hele nettverket går ned.

Hastighetsregulering halverte energiforbruket

Tate & Lyle er ikke bare opptatt av hva de gjør, men også hvordan de gjør det.

- Vi arbeider kontinuerlig med å redusere vårt miljøfotavtrykk fra driften, sier Dijkstra. - ABB var godt posisjonert for å hjelpe oss, siden de har utviklet en portefølje av produkter og løsninger som gir bedre energieffektivitet.

- Bare innen pumpeapplikasjoner bruker vi inntil 50 prosent mindre energi på grunn av hastighetsregulering med frekvensomformere. Vi har også produsert to år nonstop uten en eneste feil, fortsetter Dijkstra. - I tillegg leverte ABB så raskt at vi hadde den første frekvensomformeren på noen få dager.

Selv om den nærmeste ABB-supporten er kun ti minutters kjøretur fra Kimstad-anlegget, gjør kommunikasjonsløsningen til frekvensomformerne at Tate & Lyle kan benytte egne ressurser for å fjernhåndtere ABB-utstyret.

- Vårt arbeid med Tate & Lyle illustrerer fordelene med digitalisering, som kan gi utstrakt produktivitets- og produksjonsøkning i eksisterende anlegg, sier områdesalgssjef Petter Hollertz i ABB. - Det viser også hva godt teamwork kan utrette, da vi arbeidet som Tate & Lyles partner i prosjektet.

Tate & Lyle er en britiskbasert, global produsent av ingredienser og løsninger til nærings- og nytelsesmiddelindustrien og andre bransjer. Produksjonen foregår på mer enn 30 steder over hele verden. Det store omfanget ingredienser og løsninger beriker næringsmiddel med fiber for å redusere mengden sukker, kalorier og fett og forbedre konsistensen uten å forringe smaken. www.tateandlyle.com

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Video om prosjektetVideokanal

Frekvensomformere reduserer energiforbruket inntil 50 prosent.
ABB har levert elektro og automatisering til Tate & Lyle, inklusiv 85 frekvensomformere, motorer og tavler.

Snarøyveien 30, bygning M
Fornebu

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 136 000 ansatte. www.abb.no

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding