ABB fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester til Nyhamna og Ormen Lange

En ny rammeavtale dekker automatisering og kraft på Nyhamna gassbehandlings- og eksportterminal, tilkoblet blant annet Ormen Lange-feltet.

ABB og Shell fortsetter et langvarig samarbeid på Nyhamna og Ormen Lange-feltet.

Avtalen er inngått med Shell på vegne av Nyhamna-operatør Gassco. ABB skal levere integrerte service- og supporttjenester, inkludert fjernstøtte, til anlegget.

– At vi inngår en ny rammeavtale, illustrerer det fruktbare samarbeidet vi har hatt med Shell i flere år, sier Tor Ove Lussand, leder for ABBs olje- og gassvirksomhet. – Den nye avtalen vil bidra til at energiselskapet kan videreføre og forbedre støtte til effektiv, sikker og stabil drift av anlegget på Nyhamna, ikke minst gjennom økt digitalisering og samspill med våre landbaserte samhandlingssentre i blant annet Bergen og Oslo.

Avansert automatisering

Rammeavtalen inneholder blant annet drift og vedlikehold, datasikkerhet og avanserte tjenester som måling og forbedring av ytelser samt finjustering og optimalisering av prosessene på anlegget.

ABBs servicekonsept består av driftsstøtte, optimalisering og ingeniørtjenester som integreres i kundens drifts- og prosjektorganisasjon.

Tidligere kontrakter med Shell har gitt betydelige besparelser, økt produksjon samt bedre helse- miljø og sikkerhet (HMS), blant annet gjennom avanserte digitaliserings-løsninger i ABBs styringssystem ABB AbilityTM 800xA. ABB Ability er selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Avtalen har en varighet på seks år med mulig utvidelse på to pluss to år, til sammen ti år, og gjelder fra 1. januar 2019.

Kontinuerlige forbedringer

- Serviceavtalen støtter Shells ambisjoner om kontinuerlig forbedret drift av sine anlegg gjennom enda mer tilstandsbasert vedlikehold og produksjonsoptimalisering, forteller Lussand.

Avtalen innebærer at ABBs portefølje av servicetjenester integreres i alle elektro-, instrument-, kontroll- og telekommunikasjonssystemer.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB Robotics utvikler løsninger for fremtidens sykehus11.7.2019 09:00:00 CESTPressemelding

ABB skal installere avanserte samhandlingsroboter (cobots) for medisinske laboratorier og sykehus, først ut er et nytt helsesenter ved Texas Medical Center i Houston, USA, i oktober De nye fasilitetene ved Texas Medical Centers innovasjonsfakultet skal fokusere på ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer Det globale markedet for ikke-kirurgiske, medisinske roboter er estimert å nå 60 000 innen 2025, nærmest en firedobling siden 2018 ABB har kunngjort at de vil introdusere samhandlende roboter til medisinske laboratorier i forbindelse med at de åpner et nytt helsesenter ved Texas Medical Centers (TMC) innovasjonsfakultet i Houston, Texas. De nye fasilitetene vil bli ABBs første dedikerte forskningssenter innen helsetjenester når det åpner i oktober 2019. ABBs forskningsteam vil jobbe på TMCs campus med medisinsk personell, forskere og ingeniører for å utvikle ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer, inkludert logistikk- og neste generasjons automatiserte laboratorieteknologier. - Neste