ABB elektrifiserer ny cruiseflåte med høyeste energieffektivitet

Virgin Voyages nye cruiseskip utrustes med komplett, elektrisk kraft- og fremdriftssystem fra ABB.

Komplett, elektrisk kraft- og fremdriftssystem fra ABB gir ekstra energieffektivitet (Ill. Virgin Voyages).

Det første Virgin Voyages-fartøyet som skal leveres i 2020, blir det første i en flåte av tre innovative skip designet og bygget med spesiell vekt på miljøansvar.

Skipene på 110 000 dødvekttonn utrustes med ABBs Azipod® fremdrift, et girløst, styrbart fremdriftssystem med en elektrisk motor i en nedsenket enhet på utsiden av skipets skrog. Azipod® fremdrift har blitt industristandard i cruisebransjen, hvor løsningen reduserer drivstofforbruket med inntil 15 prosent sammenlignet med tradisjonelle akselbaserte fremdriftssystemer.

- Å gjøre Virgin Voyages miljømessig bærekraftig er sentralt i vår visjon og vi er glade for at ABBs Azipod® fremdrift vil bidra til dette. Kombinert med utmerket manøvrerbarhet, var det et naturlig valg for våre skip, sier Stuart Hawkins, leder for marine og teknologi hos Virgin Voyages.

- Azipod® fremdrift står for innovasjon og effektivitet uten sammenlikning med andre løsninger og er fundamental i vår visjon om elektriske, digitale og oppkoblede skip, forteller Peter Terwiesch, global leder for divisjon Industrial Automation i ABB. Med 25 års erfaring og utvikling fortsetter vår Azipod® fremdriftsteknologi å lede skip inn i fremtiden for elektrisk transport, og støtter vår satsing på en teknologi med overlegen ytelse, pålitelighet, sikkerhet og miljøprofil.

43 000 hestekrefter

To Azipod® XO-enheter, med total fremdriftskraft på 32 MW (eller 43 000 hestekrefter) vil drive hvert av de tre skipene. I tillegg til høyeste energieffektivitet byr Azipod XO på høy manøvrerbarhet og minimal støy for økt passasjerkomfort.

Alle fartøyene utrustes med ABBs komplette, elektriske kraftsystemkonsept – en løsning bestående av elektriske generatorer, elektriske tavler, distribusjonstransformatorer og et styringssystem for manøvrering av Azipod®-enhetene fra broen. Kombinasjonen av Azipod® fremdrift og ABBs elektriske kraftsystem muliggjør konfigurasjon av utstyret for optimal ytelse, noe som resulterer i økt effektivitet og lavere utslipp.

De fire firetaktsmotorene på hvert skip som driver de elektriske generatorene, utrustes med ABBs TPL-C turboladere, designet for krevende operasjoner. De velges konsekvent for store cruiseskip på grunn av pålitelighet og effektivitet.

Hvert skip blir 278 meter langt og 38 meter bredt. Det blir plass til over 2700 passasjerer og et mannskap på 1150. Trioen bygges på Fincantieri verft i Genova. Det andre skipet leveres i 2021, det tredje i 2022.

Spart 700 000 tonn drivstoff

Siden den første installasjonen for 25 år siden har Azipod® fremdrift spart rundt 700 000 tonn drivstoff og totalt nådd nær 15 millioner driftstimer med en imponerende tilgjengelighet på 99,8 prosent. I mars skrev ABB kontrakt på Azipod®-leveranse nummer 100 til cruiseskip.

Plassering av Azipod® fremdriftssystem utenfor skroget frigjør plass til flere lugarer. Grunnet minimal støy og vibrasjon økes komforten for både passasjerer og mannskap. Enhetene kan vris 360 grader slik at cruiseskipene kan benytte alle havner uten assistanse av taubåter. Azipod® fremdrift dekker området fra halvannen til 22 MW.

I tråd med ABBs tilnærming «Electric. Digital. Connected.», som peker mot shippingbransjens digitale og oppkoblede fremtid, vil cruiseskipene være forberedt for tilkobling til ABB AbilityTM samhandlingssentres infrastruktur. Dette nettverket benytter utstyr for fjernovervåking og dataanalyse for å muliggjøre prediktivt og planlagt vedlikehold og fjernassistanse.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for motorsportserien FIA Formel E flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 135 000 ansatte. www.abb.no