ABB bidrar til 15 sekunders elbuss-lading i Geneve

ABB globalt skal levere 13 super-hurtigladere langs en bussrute i Geneve, i tillegg til ladeinfrastruktur ved tre endestasjoner og fire bussterminaler.

Geneve får elektriske busser med 15 sekunders lading ved hjelp av ABB-teknologi på holdeplassene og om bord i bussene.

Totalt har ABB globalt vunnet ordrer verdt mer enn 130 millioner kroner til prosjektet. Kontraktene er tildelt av Transports Publics Genevois (TPG), operatøren av kollektivtransporten i Geneve, og den sveitsiske bussprodusenten HESS. Kontrakten omfatter ladeteknologi om bord i 12 helelektriske busser kalt TOSA*, som vil trafikkere linje 23 mellom flyplassen og forsteder i den sveitsiske byen. Prosjektet kan bidra til en utslippsreduksjon på 1000 tonn CO2 i året, sammenliknet med eksisterende dieselbusser.

Dette blir verdens raskeste hurtiglading, og bussen bruker bare ett sekund på å kople seg til ladepunktet når den stopper på holdeplassen. Batteriene blir tilstrekkelig ladet bare i løpet av 15 sekunder, takket være en effekt på 600 kilowatt på ladestasjonen. Super-hurtigladingen kombineres med tre-fire minutters lading på endeholdeplassene. Systemet vant prisen «German EBUS Award» i 2014.

ABB skal også levere 12 fleksible drivsystemer til bussene, som en del av en separat avtale med bussprodusenten HESS. Denne leveransen inkluderer integrerte omformere, takmonterte batterienheter og permanent magnet-motorer. Begge avtalene inkluderer en femårs service- og vedlikeholdskontrakt for maksimal pålitelighet, effektivitet og sikkerhet.

- Vi er stolte over å levere en innovativ løsning som vil bidra til at Geneve kan realisere sitt mål om kollektivtransport med null utslipp og lite støy. Dette styrker også vår visjon om å gjøre verden bedre med bærekraftig transport. Det er en del av vår Next Level-strategi å utvikle løsninger som setter kundene i sentrum og teknologi som reduserer miljøpåvirkningen, sier Claudio Facchin, leder av ABBs globale Power Grids-divisjon.

Beslutningen om full utrulling av TOSA-elbusser på linje 23 i Geneve ble tatt etter et vellykket pilotprosjekt fra 2013 til 2014. Bussruten transporterer 10.000 passasjerer hver dag.

Les hele den originale pressemeldingen her.

* Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation

03500http://www.abb.no

ABB er et ledende globalt teknologiselskap innen kraft og automasjon, som gjør det mulig for kundene innen energi, industri og transport og infrastruktur å øke produktiviteten samtidig som man reduserer miljøpåvirkningen. ABB i Norge har rundt 2 300 ansatte og hadde driftsinntekter på 8,8 milliarder kroner i 2015. Selskapet er en del av den internasjonale ABB-gruppen med rundt 135 000 ansatte i cirka 100 land.