ABB, Bellona og Lerøy vil øke havbruksnæringens bærekraft

Trioen lager studie for lakse- og ørretproduksjon i sjø uten utslipp av klimagasser, NOx og SOx.
Anders Karlsson-Drangsholt (Bellona, t.v.), Anne Hilde Midttveit (Lerøy) og Lars Wasa Andersen (ABB) diskuterer studien for lakse- og ørretproduksjon i sjø uten utslipp av klimagasser, NOx og SOx.

ABB, Bellona og Lerøy samarbeider om studien som skal bidra til at havbruksnæringen blir mer klima- og miljøvennlig gjennom økt bruk av elektriske løsninger ved produksjon av laks og ørret i sjø.

- Sjømatnæringen blir stadig viktigere for Norge og matforsyningen generelt, med perspektiver for en mangedobling av produksjon av laks og ørret i sjø de nærmeste tiårene. Derfor er det vitalt å øke industriens bærekraft, blant annet ved å redusere utslipp av klimagasser, NOx og SOx, sier Borghild Lunde, leder i divisjon Industrial Automation i ABB.

- Det er store utslippskutt å hente i oppdrettsnæringen. Både fôrflåter, arbeidsbåter, notvaskere og annet utstyr som i dag drives av dieselaggregater, kan elektrifiseres og bli utslippsfrie. Det vil spare klimaet og gi de ansatte et bedre arbeidsmiljø. Vi er glade for at ABB og Lerøy vil bidra til å løfte sjømatindustrien inn i framtida, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Studien vil sette søkelys på reduksjon av aktuelle gassutslipp til sjøs som stammer fra forbrenningsmotorer og aggregater, og vil blant annet inneholde:

• erstatning av aggregater med strøm fra land og/eller batterier på fôrflåtene
  • lademuligheter for elektriske båter
  • elektrifisering av båtparken
  • kabeltilkobling eller batteri for drift av notvaskere og annet utstyr som drives av aggregater
  • strømtilførsel til avlusingsflåter og –utstyr
  • annet driftsmateriell som i dag bruker aggregater til kraftproduksjon

Studien vil også dekke andre muligheter som åpner seg ved elektrifisering, for eksempel HMS, økonomi og mulighet for høyere automatiseringsgrad gjennom økt digitalisering med tilkobling via fiberoptiske kabler til landbaserte driftssentraler.

- Elektrifisering kan også bidra til reduserte produksjonskostnader og bedre HMS, gjennom bortfall av eksos, støy og vibrasjoner fra fossildrevet utstyr. Dette blir en visjonær studie som går lenger enn landstrømstilkobling til fôrflåtene og vil også være et bidrag til bransjens omdømmebygging, forteller Borghild Lunde i ABB.

Resultatene i studien vil bli presentert for bransjen i løpet av høsten 2017.

Snarøyveien 30, bygning M
Fornebu

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en pionér med ledende teknologi innen elektrifiseringsprodukter, roboter og drivsystemer, industriell automatisering og kraftnett, som betjener kunder innen energiforsyning, industri samt transport og infrastruktur over hele verden. I fortsettelsen av mer enn 125 års innovasjonshistorie, skriver ABB nå nye kapitler innen industriell digitalisering og er en drivkraft bak energiomstillingen og den fjerde industrielle revolusjonen. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 132 000 ansatte. www.abb.no

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​