AB Albrectsen er ny leder i Plan International

Anne-Birgitte Albrectsen tar over for Nigel Chapman som ny leder i Plan International. AB Albrectsen kommer fra rollen som FNs assisterende generalsekretær og visedirektør ved FNs befolkningsfond (UNFPA). Hun er dansk, og begynte 1. september 2015.

AB Albrectsen er ny leder i Plan International

- Ikke bare regjeringer, men en samlet utviklingssektor må både tenke og handle annerledes dersom de nye bærekraftsmålene (SDG) virkelig skal bidra til endring, sier AB Albrectsen.

AB Albrectsen har jobbet i over 25 år med internasjonal utvikling, menneskerettigheter, endringsledelse og diplomati. Hun har hatt lederstillinger i FNs utviklingsprogram (UNDP), den danske regjeringen, og senest i UNFPA.

Hun er utdannet jurist fra Universitetet i København. Hennes tid som studentaktivist antente hennes interesse for menneskerettigheter. Hun jobbet i det danske Folketinget, og var varamedlem av København Bystyret før hun begynte i den danske utenrikstjenesten. Hun flytter fra New York til Storbritannia nå, for å jobbe på Plan Internationals hovedkontor utenfor London.

- Vi er glad for at Albrectsen starter som leder i Plan International, hennes brennende engasjement, faglige tyngde og erfaring fra både FN-systemet, og i utenrikstjenesten er  viktig for Plan fremover, sier kommunikasjonssjef Siv Meisingset i Plan Norge.

Kjell Erik Øie er fortsatt generalsekretær i Plan Norge, lederskiftet i moderorganisajonen påvirker ikke det.