Å velge eller ikke velge – DET er spørsmålet

Del
For tiden blåser en liten, men intens storm i sosiale medier knyttet til hvem som får se hvilke fotballkamper på TV. Årsaken til bruduljen er at TV2 i 2018 plukket ut noen kamper fra sitt innhold som tidligere inngikk i distributørenes etablerte sportspakker, og pakket dem sammen med en del annet innhold og laget en ny kanal.
Illustrasjonsbilde: Altibox
Illustrasjonsbilde: Altibox

Denne nye kanalen, TV2 Sport 1, viser ifølge TV2 «det beste fra europeisk fotball med kamper fra Champions League, Europa League og Tippekampen lørdag kl. 16.00 fra Premier League. I tillegg får du landslagsfotball med EM-kvalifisering og Final Four-turneringen i Nations League».  

Det betyr at noe innhold som tidligere var inkludert i de pakkene som kundene allerede hadde kjøpt, nå ble flyttet over i en ny kanal og måtte kjøpes helt på ny. Kundene og distributørene ble sittende igjen med en nedgradert TV2 Sport 2. 

Premiumkanal med en uventet twist 
Da dette skjedde ble vi svært opprørte i Altibox. Dette er jo innhold våre kunder allerede har betalt for. Hvorfor skal kundene – midt i en avtaleperiode – plutselig betale ekstra for noe de allerede har kjøpt? Penger er selvsagt sakens kjerne. Det er som om du går i butikken og kjøper en twistpose, og så sender butikken deg plutselig en ekstraregning for 40 prosent av bitene i posen og sier «Vi kaller disse bitene Twist Premium nå, og vi vil ha ekstra betalt». Det ville ikke blitt mye twistsalg på den måten. Men dessverre for kundene er det ikke bare å snu seg rundt og kjøpe en annen pose sjokolade i stedet. Champions League-kamper er nemlig svært attraktive. 

Valgfrihet for kundene
Men - hvis TV2 trenger mer penger for en ny kanal, og en god del kunder hos Altibox og Telenor ønsker å betale for kanalen – hva er da problemet? Sakens kjerne er valg. I Altibox jobber vi for størst mulig valgfrihet i sammensetning av innhold. Men TV2 ønsker at vi, i likhet med for eksempel Riks TV som TV2 selv har eierinteresser i, skal ta inn den nye sportskanalen i grunnpakken for TV. Altså at alle kundene skal få - og betale for kanalen.

I 2017 innførte Altibox valgfrihet i vår tv-pakke. Det er enkelt og greit fordi kundene ønsker friheten til å velge. De som liker serier best kan velge inn strømmetjenester som for eksempel HBO. De som liker kultur og natur kan velge mellom en rekke ulike kanaler med fokus på dette. Og de som liker sport kan velge ulike sportskanaler. Dette er helt klart det kundene forteller oss at de ønsker – og det er over hode ikke aktuelt for oss å ikke lytte til våre kunder. 

Dessverre ser ikke innholdseiere verden på samme måte. De ønsker å tvinge distributører og kunder inn i lange forpliktelser på sitt innhold – og krever ofte, som i dette tilfellet, at distributøren må tvinge alle kundene til å kjøpe kanalen, dersom den skal tilbys. Dette er en drakamp som vil tilspisse seg framover, ettersom innhold stadig blir dyrere og aktørene i verdikjeden kjemper om både marginer og posisjoner. De skadelidende i denne kampen blir fort kundene, som må betale dyrt. 

Venter på tilbud 
Da TV2 lanserte Sport 1 var det uaktuelt for oss å uten videre godta et tilbud hvor denne kanalen måtte inngå i grunnpakken. Vi mener at de rett og slett ikke kunne fjerne innhold våre kunder allerede hadde betalt for (ref. twistposen i eksemplet over, der 40 prosent av bitene plutselig blir tatt ut etter at du har gått gjennom kassen). Avtaletekstene til innholdseierne er finurlige, og langvarige rettsprosesser gagner neppe kundene. Vårt neste framstøt var derfor å be om et tilbud på å distribuere Sport1 som en valgfri kanal i vår tv-pakke. Det har vi ikke fått.  

Som sagt er det en ganske stor andel av våre kunder som liker direktesendt fotball. Men det er også en ganske stor andel som ikke bryr seg om fotball.  Kunder som ønsker annet innhold inn i sin pakke. Dersom innholdseiere kunne kreve at vi puttet alt innhold inn i grunnpakken uten at kundene kunne velge ting ut og inn – da måtte vi gått stikk i motsatt retning av det kundene våre ønsker. For de ønsker et rikt innholdstilbud – med valgfrihet.  Derfor ønsker vi snarest mulig å tilby denne som en valgfri kanal til alle våre kunder.  

Så kjære TV 2: Vi distribuerer gjerne Sport 1 til den prisen dere fastsetter – som en valgfri kanal til våre kunder. Vi er klare til å sende fra det øyeblikket dere gir grønt lys. Det er bare å ringe. 

 
Oppdatering 03.03.19: I etterkant av at dette blogginnlegget ble publisert har TV2 gitt uttalelser til Kampanje der de hevder at TV2 Sport 1 har blitt tilbudt som valgfri kanal. Det er ikke riktig. Altibox ønsker et reelt fritt kanalvalg for våre kunder, slik vi tar til orde for i dette innlegget. Hvis TV2 kan være enige med oss i hva valgfrihet for kunden innebærer, så skal vi få kanelen på luften umiddelbart. Det må innebære at de kundene som ønsker TV2 Sport 1 skal betale. Vi kan ikke godta er en ekstraregning som må dekkes av andre kunder. 


Skrevet av Toril Nag, styreleder i Altibox.
Innlegg publisert på Lyse-konsernets blogg.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Illustrasjonsbilde: Altibox
Illustrasjonsbilde: Altibox
Last ned bilde
Styreleder Toril Nag i Altibox.
Styreleder Toril Nag i Altibox.
Last ned bilde

Lenker

Om Altibox

Altibox
Altibox
Breiflåtveien 18
4017 Stavanger

https://www.altibox.no

Altibox har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Gjennom samarbeid med regionale og lokale fiberleverandører har Altibox-partnerskapet til sammen over 800.000 aktive kunder hvorav om lag 50 000 er tilhørende i Danmark. Det betyr at mer enn 1,7 millioner mennesker bruker tjenester fra oss. Altibox er Norges største leverandør av fiberbredbånd og har rundt 550.000 tv- strømme- og underholdningskunder.

Mange av de lokale Altibox-leverandørene er kraftselskaper. Deres lokalkunnskap og lokale tilstedeværelse har vært helt avgjørende for oss. De har flere tiårs erfaring med å bygge bunnsolid infrastruktur, og vet hvordan de skal ta vare på kundene – år etter år. Altibox er bransjevinner i Norsk Kundebarometer innenfor både TV- og bredbåndsleverandører.

Gjennom forretningsområdet Altibox Carrier leveres internasjonale kommunikasjonstjenester til datasentervirksomheter og operatørmarkedet. Altibox Carrier har etablert en helhetlig europeisk nettverksstruktur som knytter Norge sammen med de sentrale datatrafikknytepunktene på kontinentet. Virksomheten innebærer investeringer i undersjøiske fiberkabler til utlandet; mellom Larvik og Hirtshals og mellom Stavanger og Newcastle. 

Følg pressemeldinger fra Altibox

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Altibox på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Altibox

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye