Å leve eller la dø?

Blogg av småbarnspappa og kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal

Barna er det kjæreste jeg har. Å snu barnesetet i bilen for tidlig, føltes som å leke med livet til guttungen.

Barna mine er det mest verdifulle jeg har, men som for mange andre småbarnsforeldre, er det vanskelig å følge ekspertenes råd om sikring av barn i bil. Helt til de er fire år skal de sitte såkalt bakovervendt, dvs mot kjøreretningen. Det er jammen meg lettere sagt enn gjort!

Bilen vi har er en ganske vanlig familiebil, nemlig en mellomstor stasjonsvogn, Volvo V60. Den har greit med plass, men det er i utgangspunktet ikke veldig god beinplass i baksetet. Isofix-festene er i baksetet, så da er det der barnesetet skal stå for å være best festet. I starten med det minste barnesetet går det knallbra med bakovervendt. Sønnen min stortrivdes og alt var bra i den perioden man ifølge loven skal ha barnet bakovervendt.

Dilemmaet kom med mellomsetet, det som er for barn opp til 18 kilo. Som småbarnspappa ble dette frustrerende. For å få inn dette setet måtte passasjersetet foran i bilen skyves helt frem, og selv da var det trangt for barnesetet. Takk gud for at kona ikke har lappen! Skulle jeg med mine 1,89 på strømpelesten sittet foran, er jeg usikker på om jeg hadde fått kilt meg inn. Det var trangt nok for kona med sine 1,65!

Dette gikk greit en periode, men selv om guttungen er en lettvekter, så er lengden noe annet. Til slutt satt både kone og sønn så å si med knærne i haka! Hva gjør far da? Guttungen er jo ikke mer enn knappe to og et halvt år. Jeg vet bedre enn de fleste at anbefalingen er å sitte bakovervendt i halvannet år til. Jobber jo i NAF, tross alt. Til tross for anbefalinger og kunnskap, så snudde jeg setet. Hva har jeg gjort? Leker jeg med livet til arvingen? Det føltes faktisk sånn.

Samvittigheten var med andre ord alt annet enn god, men samtidig ble det bedre stemning i bilen. Kona fikk mer plass og ble fornøyd. Det samme gjaldt sønnen. Og datteren min var fortsatt fornøyd. Hun hadde samme plass som før. Ok, tenkte jeg, nå har vi det i hvert fall komfortabelt og hyggelig. Men hodet sa fortsatt at jeg lekte med livet til gutten min. Jeg kompenserte med å kjøre litt mer defensivt. Men det verste var kanskje at jeg etter en stund glemte vekk at han satt mer usikkert etter at jeg snudde setet. Dette går jo bra, tenkte jeg. Kunnskapen ble faktisk lagt helt til side.

Bloggen fortsetter under bildet

Nå har sønnen min blitt fire og et halvt år. Han overlevde! Men selv om han gjorde det, er det vel verdt å lytte til ekspertenes anbefalinger. De små barna har svakere nakkemuskulatur og store hoder i forhold til kroppsvekten. Derfor slynges hodet frem med stor kraft ved en frontkollisjon hvis de sitter forovervendt. Sitter de derimot bakovervendt vil kraften trykke hodet tilbake i barnesetet i stedet og beskytte det mot skader. NAF har også testet dette i en fersk og unik barnesete-test der åtte bakovervendte seter ble testet. Med i testen var også et av de beste forovervendte barnesetene. Forskjellen ved en frontkollisjon var stor. Alle de bakovervendte gjorde det bedre enn den forovervendte i frontkollisjonen, og viser at det er livsviktig at barnet sitter mot kjøreretningen.

Så er du småbarnspappa eller –mamma er dette en test som er verdt å sjekke ut. Og viktigst av alt: IKKE GJØR SOM MEG. Vent lengst mulig med å snu barnesetet!