Tilbyr sommer med sjøvett og båtglede for barn og unge

Til sommeren arrangerer Redningsselskapet hele 60 uker med sommerskole, ungdomsseilas og ungdomsleir fra Kristiansand i sør til Alta i nord. Når påmeldingen åpner torsdag 15. februar, pleier plassene gå fort unna.

Sommerskole for barn mellom 9 og 13 år.
Redningsselskapets sommerskole 2018

De 50 ukene med sommerskole er et aktivitetstilbud for barn i alderen 9 til 13 år, som er ute etter lærerik moro på sjøen.

– Her er det bare å hive seg rundt og sørge for en plass, disse går fort. Jeg tror at mye av grunnen til at sommerskolen vår er så populær, både blant barn og foreldre, er at vi fokuserer på lek og moro. Det skal være gøy å lære, samtidig som vi har et seriøst og faglig pedagogisk innhold, forteller Torgeir Nergaard Berg, prosjektleder for kurs og opplæring i Redningsselskapet.

Lek og læring

På den ukelange sommerskolen (mandag til fredag) får barna sjø- og båtlivopplevelser. Gjennom lek og aktiviteter tilegner de seg sjøvett, og lærer å ro, seile og kjøre motorbåt i trygge omgivelser.

– Gjennom uka lærer de å mestre utfordringer de kan møte på- og ved sjøen, hjemme, på hytta eller rett og slett i hverdagen. Vi ser at barna blir mer sosiale og ansvarsfulle, tryggere på seg selv og høster gode minner fra uka. Det er gøy å se at de mest sjenerte er de som på slutten av uka lyser mest opp. De lærer å ta ansvar for seg selv og passer på hverandre. Og så syntes de det er veldig stas å henge med redningsmannskap og styre redningsskøyta da, sier Berg.

Noe av det barna lærer i løpet av en uke er førstehjelp, sjøvett- og grunnleggende båtkunnskap som sikkerhet på land og i båt, om flyteplagg, sjøkart, navigasjon, knuter og fisking. De får styre både motorbåt, seilbåt og robåt.

– Og så leker de mye! Vannski og vannsport-aktiviteter er en viktig del av uken.

Ungdomsleir og ungdomsseilas

Redningsselskapet har også et tilbud for ungdom mellom 14 og 18 år. Til sommeren kan de ta båtførerprøven om bord på «Svanen», «Berntine» eller «Boy Lesslie», som til sammen har åtte ungdomsseilaser strekningen Kristiansand - Oslo. I tillegg blir det ungdomsleir på Bjørnsund i Møre og Romsdal og på Husøy (Senja) i Troms.

– Her kombinerer vi teori og praksis. På seilasene bor ungdommene om bord. I tillegg til å seile skuta og lese til båtførerprøven, lærer de sikkerhet, førstehjelp og knuter. Her får de venner og minner for livet, sier Berg.

På ungdomsleirene bor de på land, men tilbringer store deler av dagene på sjøen.

– Sammen med oss i Redningsselskapet får barn og unge opplevelser for livet, samtidig som lærer de sjøvett av oss som jobber med sikkerhet på sjøen hver dag, sier Berg.

Her finner du oversikt over ledige plasser og info om påmelding på www.rs.no/barn-og-unge. Påmeldingen åpner torsdag 15. februar kl 10:00.

Priv til red.: Ta gjerne kontakt med Redningsselskapets regionkontor for mer informasjon om sommerskoler/ungdomsleir i ditt dekningsområde. Kontaktinformasjon finner du her: www.rs.no/om-oss/kontakt-oss

Sommerskole for barn mellom 9 og 13 år.
Sommerskole og krabbefiske.
Ungdomsseilas med «Svanen» er en opplevelse for livet.
Jolleseiling på sommerskole.
Ut på tur med RS-båten på sommerskole.