Redningsselskapets satser ungt i Stavanger

Morten Landråk Asbjørnsen er ansatt som ny Rådgiver for Redningsselskapet region Vest plassert i Stavanger. Asbjørnsen kommer fra stillingen som fylkesaksjonskoordinator i TV-aksjonen i Rogaland, og blir med sine 24 år blant de yngste landansatte i Redningsselskapet.

Regionsleder Endre Ytreland ønsker Morten Landråk Asbjørnsen velkommen til Redningsselskapet utenfor kontoret på Ryfylkekaien 3 i Stavanger.

Morten Landråk Asbjørnsen skal hovedsakelig jobbe med aktiviteten i Rogaland, men vil også ha ansvar for oppgaver i hele regionen. De mest sentrale oppgavene vil være forebyggende aktiviteter for å sikre sjøvett som allemannseie.

Vil gjøre sjøvett til allemannseie

– Å få muligheten til å jobbe for å redde liv trigger meg enormt. Redningsselskapet har et utrolig viktig oppdrag i et land med lang kyst. Vi skal gjøre sjøvett til allemannseie, og jobbe hver dag for å nå visjonen om at ingen skal drukne, sier Morten Landråk Asbjørnsen og fortsetter.

– Vi har en rekke gode forebyggende aktiviteter i Regionen. Vi har sommerskoler for barn og unge, forebyggende seilas for skolene, og et godt frivillig miljø som stiller opp.

Oppgavene vil bli mange, og Asbjørnsen vil være Redningsselskapets ansikt i Stavanger og Rogaland.

– Vi vil ha med flere unge. Vi har god aktivitet blant ungdom fra Haugesund til Måløy. Stavanger må mer på banen og det samme gjelder Egersund. Aktiviteten som ungdommen skaper vil være veldig viktig, og et klart satsnings område i Regionen, sier Asbjørnsen og fortsetter.

Visjonen!

– Visjonen til redningsselskapet er at «Ingen skal drukne». Det jobber vi med hver eneste dag i hele landet. Første skritt er å forebygge. Ved å fortelle hvor viktig det er å bruke redningsvest og ikke utfordre naturkreftene håper vi på å øke sikkerheten på og ved sjø. Sjøen kan være brutal, og endringene skjer fort, men vi har utrolig dyktige sjømenn langs hele kysten som er klar til å rykke ut og hjelpe i nøden

I Region Vest gjennomførte redningsskøytene 914 oppdrag hvor 8 liv ble reddet og 796 fartøy assistert. 443 av oppdragene ble gjennomført i Rogaland hvor totalt 4986 personer ble assistert av Redningsskøytene.

– Vestlandsfylkene er fylker med et rikt sjøliv, og mange båtentusiaster. Derfor er tilstedeværelsen og beredskapen til Redningsselskapet i vår region utrolig viktig. Det er dyktige sjøfolk og frivillige som bemanner skøyter langs hele kysten. Oppgavene de gjør er utrolig viktig for å kunne redde liv på sjøen, sier Endre Ytreland

Endre Ytreland som er Regionleder i Region Vest er veldig glad for å få Morten med på laget.

– Morten skal bidra til gode og trygge aktiviteter i hele regionen. Jeg er veldig glad for at kontoret i Stavanger blir bemannet av han. Han har allerede et godt nettverk og skal utvikle regionen slik at Ingen drukner.

Trenger flere gode samarbeidspartnere

En viktig oppgave for Redningsselskapet i Rogaland vil være å få et godt samspill med Kommune, nødetater og næringslivet.

– Et godt samarbeid er en forutsetning for gode og sunne aktiviteter for barn og unge, og for at beredskapen skal bli godt ivaretatt. Vi samarbeider blant annet godt med SR-bank, Sjøforsvaret og Stavanger Havn i dag. Likevel er vi avhengig av flere gode samarbeidspartnere i tiden som kommer, sier Ytreland.

Morten Landråk Asbjørnsen avbildet sammen med Redningsskøyta RS Sjømann i Stavanger
Morten Landråk Asbjørnsen er nyansatt i Redningsselskapet Region Vest. Han skal ha arbeidssted i Stavanger.