Kuraas ASKuraas ASKuraas AS

90-åring med kjøtt på beina

Bedriftshistorien til Kuraas er like varierende som den er lang. Avtaler med landsdekkende kjeder, nedbombet forretningsgård og fabrikkbygg i full fyr. - Det har uten tvil vært ni tiår som har gitt oss masse erfaring og rikelig med kjøtt på beina, sier markedssjef hos jubilanten, Kenneth Kuraas.

Mye har skjedd både med Kuraas og kjøttbransjen siden Narvik-bedriften startet sin virksomhet i en av malmbyens bakgårder en høstdag i 1926.
Uforutsette hendelser, store kontrakter, konstante bevegelser i markedet og utallige omstillingsrunder i bransjen, har vært med gjort dem solid og erfaren.

- Evnen til å snu seg raskt etter nye markeder og behov har vært en viktig egenskap på reisen. Det samme gjelder en fremoverlent og innovativ holdning, sier markedssjef og fjerde generasjons driver, Kenneth.

Starten
Det var en oktoberdag i 1926 det hele startet. Ole Kuraas åpnet dørene til sin nyoppstartede slakterforretning i Dronningens gate i Narvik. Med eget slakteri i bakgården på det gamle Kuraas-bygget, ville de tilby kjøtt i alle varianter til folket i Narvik.
- Lite viste han vel da at den spiren han nå sådde skulle vokse seg så stor at den tre generasjoner senere, er å regne som en av Norges største private aktør i kjøttmarkedet, mener Kenneth.

Lidenskap
Han kan fortelle om en bedriftsferd med utfordringer av mange ulike slag.
Ikke minst da krigen brøt ut. Under utbruddet av 2. verdenskrig, den 9. april 1940, ble forretningsgården til daværende gründer og eier, Ole Kuraas, bombet, og familien måtte flykte. Etter krigen ble det som var igjen av gården flyttet og gjenoppbygd.
- Hele veien har lidenskapen for faget vært den viktigste drivkraften. Ønske om å fortsatt kunne tilby Narvikfolk kvalitetsrikt kjøtt var så sterk at Ole Kuraas brukte restene fra den nedbombede forretningsgården til å bygge nytt på en annen kant av byen, forteller Kenneth.

Hedret og æret
I dag produserer Kuraas AS kvalitetskjøtt i et hypermoderne, nordnorsk produksjonsanlegg. Bedriften leverer kjøtt til hele Norge, med tyngde i nordnorske dagligvarebutikker, hotell og restauranter.
Utallige tildelte NM-medaljer, mange av dem i edleste valør, vitner om en bedrift som har gjort seg bemerket langt utenfor egne kommunegrenser.
Senest i år ble kjøttprodusentens skåret bacon hedret med Norgesmester-tittelen. De kapret også en hederspris for beste nyskapning med deres nyutviklede runde hamburgerbacon.

- Dette viser at nordnorsk kvalitet er ettertraktet i markedet. Vi ser lyst på fremtiden og mens vi skuer mot 100-tallet skal vi fortsette å produsere kjøttprodukter som «Bare er helt snadder»! På den måten skal vi sørge for at både vi og kundene får mer kjøtt på beina, avslutter en optimistisk markedssjef.

Om Kuraas AS

Kuraas AS
Fagernessletta 10
8514 Narvik

Kjøttbedrift med fabrikk i Narvik, Nordland.

Følg saker fra Kuraas AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kuraas AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kuraas AS