Alcon Norge AS

9 av 10 over 45 år sliter med synet

Er du over 45 år og strever med å lese det du holder i hendene? Da er du ikke alene – ni av ti har problemer med å se godt på forskjellige avstander.

En ny undersøkelse viser at 9 av 10 over 45 år trenger synskorreksjon.

Du holder aviser og etiketter lengre unna enn tidligere. Etter hvert føles ikke armene lange nok - du får ikke lest det du skal. Høres dette kjent ut, er du ikke alene.

En ny undersøkelse internasjonale Market Probe har gjennomført for Alcon, viser at 87 prosent av alle nordmenn mellom 45 og 54 år trenger synskorreksjon.

- Under normale omstendigheter, sikrer øyet at man ser klart på alle avstander. Med alderen går man imidlertid igjennom noen forandringer som gjør at øyet har det vanskeligere med å tilpasse synet til forskjellige avstander, forteller Jon Thoresen, kontaktlinseoptiker og medeier av optikerforretningen Mojord &Thoresen i Fredrikstad.

Mister fleksibilitet

For aldersgruppen 55-64 år er det flere enn 92 prosent som trenger synskorreksjon. Blant nordmenn over 65 er tallet enda høyere.

- Ved 45 års-alderen merker man at synet endrer seg, ettersom øyelinsen gradvis mister sin fleksibilitet. Mange opplever dette som langsynthet, og da trenger man hjelp for å kunne se godt, sier Thoresen.

Aktivitetsnivå avgjør

Når man merker at synet har blitt dårlig, er utfordringen å finne synskorreksjonen man liker best. 16 prosent av nordmenn i aldersgruppen 45 år bruker kontaktlinser, ikke alle vet at det finnes flerstyrkelinser. Flerstyrkelinser gjør at en kan se klart på ulike avstander med samme kontaktlinsepar, på samme måte som en kan med progressive brilleglass.

Mange flere oppgir at de ville vurdere kontaktlinser hvis linsene fantes med flerstyrke.

- Kontaktlinser med flerstyrke er kommet på markedet i løpet av de siste årene, og mange vet ikke at de finnes. Derfor velger de briller selv om de helst kunne tenke seg å være foruten, forteller Henrik Bo Larsen, leder for Professional Affairs Nordics hos kontaktlinseprodusenten Alcon.

Nordiske forskjeller

Undersøkelsen til Alcon peker også på en rekke forskjeller tilknyttet hvordan nordmenn prioriterer annerledes i forhold til sine nordiske naboer. Blant annet er nordmenn i følge undersøkelsen de som er mest opptatt av hva som passer best til en aktiv livsstil, mens danskene i større grad enn andre velger briller eller kontaktlinser ut ifra hva som kler dem best.

Mens 36 prosent av nordmennene svarer at det er viktig at valget mellom briller eller kontaktlinser gir mulighet for å holde på med sport og idrettsaktiviteter, gjelder dette kun for 27 prosent av danskene. For både finnene og svenskene er tallet 33 prosent.

- Folk lever stadig lengre, og fokuset på å holde seg aktiv hele livet har økt. Det stiller også krav til synsløsningen som ikke alle briller oppfyller. Derfor er flerstyrkelinser en fordel for mange, sier Larsen.

63 prosent av nordmennene svarer at det mest avgjørende er om brillene eller kontaktlinsene kler dem utseendemessig. 76 prosentene av danskene sier det samme, 67 prosent av finnene og 73 prosent av svenskene.

For mer informasjon, kontakt:

Henrik Bo Larsen, Head of Professional Affairs Nordics, Alcon. Telefon.: +45 21 13 20 07

En ny undersøkelse viser at 9 av 10 over 45 år trenger synskorreksjon.

Om Alcon Norge AS

Alcon Norge AS

+47 23 25 25 50http://www.alcon.no

Følg saker fra Alcon Norge AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Alcon Norge AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.