Randstad

8 av 10 jobbsøkere sjekker arbeidsgiverens omdømme og bedriftskultur

Del

81 prosent av norske jobbsøkere i en ny, internasjonal undersøkelse, evaluerer fremtidig arbeidsgivers omdømme når de er på jobbjakt. Enda flere undersøker aktivt om selskapets bedriftskultur passer dem, før de søker jobb.

Camilla Grana
Camilla Grana

Årets tredje utgave av verdens største arbeidsmarkedsanalyse, Randstad Workmonitor, underbygger at selskapers omdømme og bedriftskultur er viktig for arbeidstagere på jakt etter nye utfordringer. Hele 81 prosent av norske arbeidstagere gjør aktive undersøkelser for å kartlegge fremtidig arbeidsgivers omdømme, mens 85 prosent forsøker å kartlegge om bedriftskulturen stemmer med deres ønsker, evner og personlighet.

-Når du jakter på ny jobb, søker du ikke bare faglige utfordringer. Du ønsker deg en bedriftskultur du føler du passer inn i, og å jobbe for et selskap som har høy troverdighet og et godt rennomè, sier Camilla Grana, administrerende direktør for Randstad Norge.

-Bedriften er avhengig av et godt omdømme for å være attraktive for arbeidssøkere, investorer – og for å få flere og mer lojale kunder. Forskning viser at virksomheter med et godt omdømme lettere oppnår suksess, holder bedre på dyktige medarbeidere, lettere tiltrekker seg enere – ja, oppnår større suksess på alle fronter. Derfor er det ikke overraskende at arbeidssøkere er like opptatt av omdømme-begrepet, som bedriftene er av å forsvare og styrke det. I et arbeidsmarked med lav ledighet og mange valgmuligheter er det også lettere å la en arbeidsgivers omdømme vekte tungt, sier Grana.

Her er noen funn fra undersøkelsen, som omfatter 34 land på alle kontinenter:

  • Her er jobbsøkerne mest opptatt av omdømme når de søker jobb 

1. India           98%

2. Kina            96%

3. Malaysia     95%

4. Tyrkia         95%

5. Brasil          95%

……

30. Norge       81%

31. Belgia       80%

32. Sverige     78%

33. Danmark  77%

34. Nederland 73%

  • Her undersøker flest om bedriftskulturen passer dem når de søker jobb 

1. India           94%

1. Kina           94%

3. Singapore   93%

3. Singapore   93%

3. Hong Kong  93%

……..

10. Danmark   89%

25. Norge       85%

28. Sverige     83%

For flere opplysninger, fakta fra undersøkelsen eller kommentarer, kontakt gjerne Camilla Grana på telefon 454 82382, eller epost camilla.grana@randstad.no.

Om undersøkelsen:

Randstad Workmonitor ble lansert i 2003, og dekker nå 34 land verden rundt – i Europa, Asia, Australia og USA/Canada og Sør-Amerika.

Randstad Workmonitor utgis fire ganger i året, noe som gjør både lokale og globale trender innen mobilitet jevnlig synlig over tid. Indexen sporer ansatt tillit og fanger forventninger rundt sannsynligheten for å endre arbeidsgivere innenfor en seks måneders tidsramme, gir en helhetlig forståelse av jobben markedet følelser og ansattes trender. I tillegg til å måle mobilitet, er også medarbeidertilfredshet og personlig motivasjon, samt et roterende sett av temaspørsmål en del av undersøkelsen.

Den kvantitative studien er utført via en elektronisk spørreundersøkelse blant en befolkning i alderen 18-65, som arbeider minst 24 timer i uken i en betalt jobb (ikke selvstendig næringsdrivende). Den minimale størrelsen på utvalget er 400 intervjuer per land, men så mange som 800 respondenter kan være spurt i flere land. Rundt 25000 respondenter deltar i hver kvartalsundersøkelse.

 Om Randstad:

Randstad er verdens nest største rekrutterings- bemannings- og HR-selskap. Randstad har 28000 ansatte i 39 land, og omsatte i 2013 for  16,6 milliarder euro.  Selskapet ble grunnlagt i 1960, og er børsnotert i Nederland og USA. I Norge har selskapet kontorer i Oslo og Stavanger (www.randstad.com / www.randstad.no)

Bilder

Camilla Grana
Camilla Grana
Last ned bilde

Om Randstad

Følg saker fra Randstad

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Randstad

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom