75 prosent av norske kommuner negativ til regjeringens vannscooter-forslag

23.3.2017 12:27 | Norsk Friluftsliv

En fersk undersøkelse viser at hele 75 prosent av landets kommuner ikke ønsker å likestille vannscooter med båt. Nærmere én av fire ønsker ikke å ha vannscooter i sin kommune.

STERKT SIGNAL: - Dette er et veldig sterkt signal, som jeg håper regjeringen tar på alvor, sier Erling Lae, styreleder i Norsk Friluftsliv, om kommunenes holdning til frislipp av vannscooter. Foto: Joe Urrutia / Norsk Friluftsliv

- Dette er et veldig sterkt signal, som jeg håper regjeringen tar på alvor, sier Erling Lae, styreleder i Norsk Friluftsliv.

En ny undersøkelse gjennomført av fellesorganisasjonen for de 16 største friluftsorganisasjonene i Norge, viser at majoriteten av kommunene som har tatt stilling til spørsmålet ikke ønsker å likestille vannscooter med båt.

Undersøkelsen viser at 75 prosent av kommunene ikke ønsker et nytt vannscooter-regelverk velkommen, et forslag regjeringen sendte ut på høring lille juleaften.

Høringsfristen for regjeringens forslag om å tillate vannscooter på lik linje med båter går ut i dag, 23. mars.

- Frislipp av vannscootere er en korttenkt politikk som vil gagne få, og ødelegge for veldig mange, mener Erling Lae.

Kystkommunene negative til forslaget
I samme undersøkelse svarer nærmere 80 prosent av kystkommunene at det er imot likestilling av vannscooter og båt, mens 63 prosent av innlandskommunene svarer det samme.

95 prosent av kommunene er negative til å tillate vannscooterkjøring i nasjonalparker.

- Nær én av fire kystkommuner oppgir at de allerede i dag har konflikter mellom vannscooterførere og myke trafikanter. Vi frykter at det tallet vil øke dramatisk om man tillater frislipp av vannscootere, sier Lae.

- Vil bety mer støy og høy fart
Med dagens regelverk for vannscooter har man et forbudsbelte nærme land, mens i det nye forslaget fra regjeringen, vil vannscootere kunne kjøre fritt helt inntil land.

I forslaget fra regjeringen likestilles båt og vannscooter, og det blir derfor ikke mulig for kommunene å utforme sitt eget regelverk for vannscooter. Hvis den enkelte kommune ønsker å regulere vannscooter, må de regulere for alle typer fritidsbåter.

- Hvis forslaget fra regjeringen innføres, vil det bety langt mer støy og høy fart nær land, noe som vil være forstyrrende både for mennesker og dyrelivet – og det vil fortrenge myke trafikanter, som padlere, badende, dykkere og seilere med flere. Man vil miste mye av den opplevelsen som man drar til sjøen og fjordene for å få i dag, sier Lae.