7 slag havre til jul

Havre gir bakverk med god smak og er sunt - bra for hjertet, bra for magen og bra for blodsukkernivået. Fra middelalderen til 2 verdenskrig var faktisk havre det viktigste kornslaget i Norge. I dag er det dessverre ikke like mye brukt. Det er synd gitt havrens gode egenskaper. Og både idrettsfolk og kokker har fått øynene opp for havrens ulike kvaliteter. Nå er det snart jul og da kan du også prøve ut havre. Bak gjerne våre 7 «slag» med havre og kombiner smak og nytte.

Skap julestemning med havrenek til pynt og havrebakst til julens måltider, oppfordrer Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn. Arkivfoto: brodogkorn.no

Forslag til 7 slag havre til jul:

1. Havrekjeks med tranebær til julens kakebord – deilige og sprø

2. Havrekjeks med helkorn til julefrokosten – passer både til ost og syltetøy, til kaffen eller som turmat.

3. Barnas havrekonfekt med sjokoladesmak – enkle å lage, smaker godt, perfekt som julegave

4. Havredrikk med dadler eller havretoddy med eplesaft og kanel – et varmt og godt alternativ

5. Havregrøt med mandler – et svært raskt alternativ til risgrøt, server med syltetøy, smør, sukker, kanel og kefir

6. Havrerundstykker eller havrebrød til julefrokosten – smaker godt til julens pålegg

7. Havrenek - for julestemningen

Erling Mysen, Norsk havreforening, mobil 905 77 560, e-post: er-mys@online.no

Havrekjeks med tranebær, foto: brodogkorn.no
Havrekjeks med helkorn, foto: brodogkorn.no
Barnas havrekonfekt, foto: brodogkorn.no
Havredrikk, foto: brodogkorn.no
Havregrøt,  foto: brodogkorn.no
Havregrøt, foto: brodogkorn.no
Havrerundstykker, foto: brodogkorn.no
Havrebrød, foto: brodogkorn.no

Postadresse: Postboks 688 Løren, 0507 Oslo Besøksadresse: Lørenveien 40, 0585 Oslo

Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.

Bildearkivet til Opplysningskontoret for brød og korn

Følg saker fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for brød og korn

Lefsebaking er god demensomsorg19.12.2018 11:28Pressemelding

Hjemmelagde julekaker har de fleste av oss et nært forhold til. Duften og smaken av julebakst vekker minner fra tidligere julefeiringer – og bakekunnskap. Dette er kanskje spesielt viktig for mennesker hvor minnene holder på å forsvinne, mennesker som er demente. Mange fra den eldre generasjon har vokst opp med takkebakst før jul. Interessen for baking av lefser og flatbrød har de siste årene også vært stigende blant dagens unge.

Ta et brøddøgn i uka!9.10.2018 08:00Pressemelding

Mange er opptatt av å spise både sunt og bærekraftig, men vet du at den enkleste måten å få det til på er å spise mer grove brød og andre grove kornprodukter? Korn har et lite klimaavtrykk på jordkloden og er den råvaren som har potensial til å brødfø en voksende verdensbefolkning. – Verdens brøddag 16. oktober er en god anledning for oss i Opplysningskontoret for brød og korn å sette søkelyset på korn som bærekraftig mat, forteller daglig leder Torunn Nordbø.