7 av 10 planlegger norgesferie i sommer

Langt flere enn i fjor planlegger å tilbringe ferien i Norge i år. Østlandet og Vestlandet er de mest populære feriestedene.

Så mange som 68 prosent  av de spurte i en undersøkelse utført av TNS Gallup for NHO Reiseliv, sier de skal feriere i Norge i sommer. Dette er en sterk økning fra i fjor da  49 prosent sa de skulle feriere i Norge.

- Norge er et fantastisk land å feriere i, så det er svært gledelig at mange vil feriere her hjemme. Norge har en unik natur å tilby, og her har vi et bredt tilbud av mulige ferieaktiviteter både til lands og til vanns. Når vi også tenker på den flotte sommeren vi hadde i fjor, og kronekursen som fortsatt er lav, er det all grunn til å legge ferien sin til Norge, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Over halvparten av de som skal feriere i Norge, oppgir at de skal bo på privat hytte.

Optimistisk reiseliv

En annen fersk undersøkelse viser at 92 prosent av reiselivet tror på en bedre- eller like god sommer som i fjor, og det til tross for at sommeren i fjor var en knallsommer.

- Det er svært gledelig at reiselivsbedriftene i Norge har tro på en bedre eller like god sommer som i fjor. Vi må ikke glemme at fjoråret var all time-high for norsk reiseliv. Med svært positiv omtale i utenlandske medier og fortsatt lav kronekurs er det ikke overraskende at dette ligger an til å bli en enda bedre sommer, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Nærmarkedet viktigst

Halvparten av reiselivet (49 prosent) mener nærmarkedet (Skandinavia, Storbritannia, Nederland og Tyskland) har størst potensialet i tida fremover, mens 26 prosent mener Norge har størst potensialet.

- Nærmarkedet er viktig, og det er nok særlig fra dette markedet vi vil se effekten av svært positiv omtale i utenlandske medier og Lonely Planet. Jeg tror også kronekursen og en ny interesse blant nordmenn for eget land vil gi en oppsving av nordmenn som velger Norge når de skal på ferie i år. Stadig flere ønsker seg aktiviteter og opplevelser når de har ferie, og Norge er perfekt for dette, enten du vil gå i fjellet, sykle, kite, surfe eller fiske, sier Krohn Devold.

Bedre forhåndsbooking

Nesten samtlige av medlemsbedriftene NHO Reiseliv har vært i kontakt med melder om høye forventinger og bedre forhåndssalg enn i fjor.

- Vi forventer at 2015 skal bli en helt fantastisk sesong med flere gjester enn noen gang tidligere. Vi er allerede godt i gang med vår sommersesong som ser ut til å bli den beste vi har hatt noen gang. For årets sesong har vi allerede booket mer enn vi solgte totalt i fjor, og vi forventer at det ennå skal komme flere bookinger (spesielt fra Russland som booker sent). Allerede nå har vi økt booking av havfisketurister med 10-12 prosent i forhold til samme tid i 2014, sier daglig leder ved Big Fish Adventure, Hasvik Hotell, Mona Jacobsen Saab.

- Vi har 89 prosent forhåndssalg til Peer Gynt ved Gålåvatnet, som er bærebjelken i Peer Gynt-stevnet. Dette er svært høyt mot årene før. Dette vitner om at mange ønsker å besøke oss i sommer, og at vi er aktuelle når sommeren planlegges. Dette er svært gledelig, sier Marit Lien, administrerende direktør i Peer Gynt AS.

Lofoten merker medieomtalen

I Lofoten merker de effekten av de gode presseomtalene verden over det siste året.

-  Sommeren er høysesong hos oss og belegget er nesten 100 prosent. Vi var fullbooket i fjor også, men vi merker at forespørslene har økt fra i fjor. Økt forespørsel fører også til økt gjennomsnittspris, sier Erik Taraldsen, direktør ved Thon Hotel Lofoten.

De siste årene har størrelsene på gruppen gått noe ned, men den trenden snur i år, og våre turoperatører selger sine turer enklere enn tidligere.  Det er en økning i det tyske markedet, som fortsatt er størst, samtidig ser vi en markant økning i det italienske markedet i juni, juli og august, forteller Taraldsen.

Populære familieparker

I Dyreparken i Kristiansand ligger det an til å bli en travel sommer. Per nå har Abra Havn/Kardemomme By et belegg i juli på 91 prosent mot 77 prosent samme tid i fjor. I fjor endte overnattingstilbudet tilknyttet Kristiansand Dyrepark til slutt opp med et belegg på 98,3 prosent i juli. De ligger derfor svært godt an allerede i år.

- Vi har forventninger til en enda bedre sommersesong enn i fjor. Åpning av Hakkebakkeskogen 5. juni, Kaptein Sabeltann kveldsforestillinger, nyfødte tigerunger samt vårt eget opplegg for overnattingsgjestene, med opptrinn med levende skuespillere i Abra Havn, både morgen og kveld, vil nok bidra til dette, sier direktør i Abra Havn/Kardemomme By, Wenche Munkelien.

Også i Hunderfossen familiepark kan det bli flere besøkende i år.

- Bookingen startet tidligere enn normalt og vi har god pågang. Vi ligger foran fjoråret med forhåndsbooking både for juni og juli. For juli har vi allerede 90% belegg, juni og august har forhåndsbooking på 50 prosent per dags dato, sier Anita Stenumgaard, Hotelldirektør, Hunderfossen Hotell & Resort.

God Oslo-sommer

Også i hovedstaden ligger det an til å bli en god sommer.

- Bookingen for sommeren er noe bedre på dette tidspunktet enn i fjor, men i fjor hadde vi en meget stor påbooking underveis, noe vi ikke kan påberegne vil skje hvert år, derfor går prognosene ut på at vi kommer ut på det jevne, men med mulighet for en økning, sier André Schreiner, administrerende direktør på Clarion Hotel Royal Christiania.

NHO Reiseliv er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen for reiselivet i Norge med over 3000 medlemsbedrifter.