7 av 10 ordførerkandidater sier ja til ny satsing for å få flere opp av sofaen

Kun èn av tre oppfyller helsemyndighetenes råd til fysisk aktivitet. 7 av 10 ordførerkandidater sier nå ja til en ny satsing som kan endre dette.

VIL FÅ FLERE I AKTIVITET:  7 av 10 kommunetopper  mener det bør opprettes egne aktivitetsråd, for å få flere opp av sofaen. Foto: Paulina Cervenka
VIL FÅ FLERE I AKTIVITET: 7 av 10 kommunetopper mener det bør opprettes egne aktivitetsråd, for å få flere opp av sofaen. Foto: Paulina Cervenka

Et flertall av listetoppene i kommune- og fylkestingsvalget mener at det er på tide å opprette egne aktivitetsråd i norske kommuner, for å få flere opp av sofaen. På landsbasis oppfyller kun en av tre helsemyndighetenes anbefaling til fysisk aktivitet.

I en undersøkelse gjennomført av paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv, svarer 7 av 10 listetopper at de ønsker at deres kommune skal opprette et aktivitetsråd.

– De fleste kommuner har i dag et idrettsråd som arbeider for å styrke idrettsaktiviteten og dialogen med kommunen. Tanken er at aktivitetsråd skal være et tilsvarende organ for friluftsliv og annen egenorganisert aktivitet. Målet er kort og godt å få flere i aktivitet, forklarer Siri Meland, fagsjef samfunnskontakt i Norsk Friluftsliv.

Undersøkelsen er gjort blant listetoppene i partiene på Stortinget, samt Folkeaksjonen nei til mer bompenger. Per i dag er Arbeiderpartiet det eneste partiet som har opprettelse av aktivitetsråd i sitt partiprogram.

Flere undersøkelser viser at friluftsliv og lavterskelaktivitet er den aktivitetsformen de fleste av oss kunne tenke oss å gjøre mer av. Ordførerkandidatenes svar er derfor svært positivt, mener Norsk Friluftsliv.

– Alle er enige om at det trengs å gjøres mer for å få flere i aktivitet. Ser vi på hvilke aktivitetsformer folk selv oppgir at de ønsker å gjøre mer av, så kommer friluftsliv og andre lavterskel-aktiviteter på topp. Dette er aktiviteter du kan gjøre når det passer deg, og som ofte ikke innebærer konkurranse slik som mange idrettsaktiviteter. Målet med et aktivitetsråd er nettopp å senke terskelen for at flere kommer seg ut, sier Meland.

Norsk Friluftsliv er
paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.