Norsk Luftambulanse

7 247 oppdrag for Norsk Luftambulanse AS i 2015

Høy tilgjengelighet og jevn økning i både antall ordinære oppdrag og redningsoppdrag fra året før.

Det ble totalt utført 7 247 oppdrag med Norsk Luftambulanse AS’ legehelikoptre i Norge i 2015. 5 622 var primæroppdrag (ordinære luftambulanseoppdrag) og 1 289 sekundæroppdrag (overflytninger mellom sykehus o.l.). I tillegg kommer andre typer oppdrag, som Search and Rescue (SAR). Den totale flytiden økte fra 5 570 i 2014 til 6 161 timer i fjor.

Tilgjengeligheten på basene som opereres av Norsk Luftambulanse AS var totalt hele 99,64 prosent. Det vil si at av en 24-timers beredskap for ti helikoptre gjennom et helt år, har Norsk Luftambulanse AS kun vært av beredskap 0,36 prosent av tiden.

- Vårt produkt er luftambulanseberedskap, og vi har jevnt høyt aktivitetsnivå på alle våre baser. Derfor betyr det mye for oss at vi gjennom hele 2015 har sørget for en meget høy helikopterberedskap som er mer enn det som forventes av oss av oppdragsgiver, sier administrerende direktør i Norsk Luftambulanse AS, Lars Kobberstad.

Den mest markante endringen sees i antall SAR-oppdrag, som har økt fra 137 i 2014 til 190 i fjor. Medregnet tall fra basen på Evenes, som ble etablert 1. mai 2015, hadde Norsk Luftambulanse AS 217 SAR-oppdrag i 2015.

Basene med størst økning i antall SAR-oppdrag var Bergen (31 i 2014, 42 i 2015), Arendal (20 i 2014, 31 i 2015) og Dombås (13 i 2014, 29 i 2015).

I tillegg har mannskapene rykket ut med legebil 1 814 ganger i løpet av fjoråret. Legebilene brukes ofte når det ikke er flyvær eller når den syke eller skadde befinner seg i basenes nærområder. Under Stiftelsen Norsk Luftambulanses medlemsbetalte påskeberedskap på Hovden i Aust-Agder ble også helikopteret med mannskap kalt ut 21 ganger.

Totalt antall helikopteroppdrag:

Norsk Luftambulanse
Storgata 33

64 90 44 50http://www.norskluftambulanse.no
Om Stiftelsen Norsk Luftambulanse • Norges største ideelle medlemsorganisasjon med nesten 700 000 støttemedlemmer. • Hovedmålsetting er å utvikle luftambulansetjenesten gjennom forskning, undervisning og utviklingsprosjekter til beste for den akutt syke og alvorlig skadde pasient. • Har Europas største forsknings- og utviklingsmiljø innen prehospital akuttmedisin. • En akuttmedisinsk kompetanse- og beredskapsorganisasjon som i mer enn 35 år har bidratt til å styrke den akuttmedisinske redningskjeden. • Støtter og finansierer tiltak for bedre beredskap, kompetanse, trening og utvikling ved luftambulanse- og redningshelikopterbaser i hele landet. • Eier Norsk Luftambulanse AS (NLA AS) som driver legehelikoptervirksomheten på ni av Norges tolv luftambulansebaser på oppdrag for Helseforetakenes nasjonale luftambulansetjeneste ANS. NLA AS drifter også Danmarks tre luftambulansebaser. NLA AS drives som et non-profit selskap hvor eventuelle overskudd går tilbake til det ideelle formålet.

Følg pressemeldinger fra Norsk Luftambulanse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Luftambulanse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Luftambulanse