6:05,336 minutter – Volkswagen ID.R med ny elektrisk rekord på Nürburgring

Volkswagen har nådd en ny milepæl i utviklingen av elektromobilitet: Med to elektromotorer på til sammen 680 hk (500 kW), har ID.R kjørt Nürburgring Nordschleife på 6:05,336 minutter – over 40 sekunder raskere enn noen elektrisk bil tidligere. Denne utslippsfrie racerbilen er den sportslige spydspissen i den kommende ID.-familien fra Volkswagen.

Volkswagen ID.R med ny elektrisk rekord på Nürburgring
  • Volkswagen ID.R har kjørt den raskeste utslippsfrie runden noen gang rundt verdens mest krevende racerbane
  • Fabrikkfører Romain Dumas slo den tidligere rekorden med 40,564 sekunder
  • Etter rekordtidene opp Pikes Peak og på Goodwood, er dette den tredje rekorden for ID.R

Franskmannen Romain Dumas slo den gamle rekorden, satt av briten Peter Dumbreck i en NIO EP9, med 40,564 sekunder. Med en snittfart på 204,96 km/t, understreket igjen ID.R den imponerende yteevnen til Volkswagens elektriske drivlinje.

– Nürburgring Nordschleife er ikke bare verdens mest krevende racerbane, det er også den ultimate testen for produksjonsmodeller, sier Herbert Diess, toppleder i Volkswagengruppen.

– ID.R har taklet denne utfordringen med glans, og gjennomførte den raskeste utslippsfrie runden noen gang. Elektromobiliteten fra Volkswagen kan fra nå av smykke seg med tittelen «testet på Nürburgring» som ytterligere bevis på den høye yteevnen. Jeg gratulerer teamet fra Volkswagen Motorsport og fører Romain Dumas med den tredje rekorden til ID.R, fortsetter Diess.

I løpet av bare tolv måneder har Volkswagen Motorsport satt tre rekordtider med ID.R. Den 24. juni 2018 vant Romain Dumas det berømte bakkeløpet Pikes Peak i USA, med en absolutt rekordtid på 7:57,148 minutter. Kun tre uker senere kjørte han med 43,83 sekunder inn til beste tid for elektriske biler på «Goodwood Festival of Speed».

Stolt av å ha rekorden på Nordsløyfa

For Romain Dumas, som har vunnet 24-timersløpet på Nürburgring fire ganger, var rekordrunden med ID.R et nytt høydepunkt på hans favorittbane:

– Å være rekordholder på Nordsløyfa gjør meg vanvittig stolt, sier Dumas. – For meg er dette den beste og den vanskeligste racerbanen i verden. Tusen takk til teamet fra Volkswagen Motorsport, som igjen har gjort en fantastisk jobb. ID.R var perfekt satt opp for Nordsløyfa, og det var virkelig moro å oppleve den enorme akselerasjonen og de høye svinghastighetene, forteller Dumas.

Med rekorden for elektriske biler på Nürburgring Nordschleife, har Volkswagen igjen demonstrert det store ytelsespotensialet som også følger av elektrifisering.

– Denne imponerende suksesshistorien er et resultat av omfattende forberedelser fra våre ingeniører, strålende innsats fra hele teamet under testkjøringene, og en perfekt førerprestasjon av Romain Dumas, sier Sven Smeets, direktør for Volkswagen Motorsport.

Tilpasningen av ID.R til de spesielle forholdene på Nürburgring

Etter rekordene i Pikes Peak og på Goodwood, har Volkswagen Motorsport brukt de siste fem månedene på omfattende videreutvikling for å tilpasse ID.R til de spesielle utfordringene på Nürburgring Nordschleife.

– I denne evolusjonsversjonen av ID.R er aerodynamikken justert for høyere toppfart, med mindre maksimalt marktrykk, forklarer teknisk sjef Francois-Xavier Demaison. – Gjennom gjentatte tester både i simulator og på banen har vil tilpasset ID.R til de spesielle utfordringene på Nordsløyfa. Dette gjelder først og fremst oppsettet av understellet, energistyringen, og å finne det beste dekkvalget for en rekordrunde, avslutter Demaison.

Romain Dumas

Verdenspremiere for «Nye Volkswagen» på IAA23.8.2019 12:21:25 CESTPressemelding

Volkswagen presenterer nytt merkevaredesign og ny logo på bilutstillingen i Frankfurt Presentasjonen av merket skal bli betydelig yngre, mer digital og generelt mer moderne Som både Bobla og Golf, vil ID.3 starte en ny æra for Volkswagen Det nye merkevaredesignet er en logisk konsekvens av Volkswagens strategiske reorientering På årets bilutstilling i Frankfurt vil Volkswagen avduke to verdenspremierer. I tillegg til den elektriske ID.3, presenteres også en ny logo og merkevaredesign for publikum under mottoet «Nye Volkswagen». Akkurat som Bobla og Golf gjorde i sin tid, vil ID.3 bety starten på en ny æra for Volkswagen – elektrisk, tilkoplet og karbonnøytral. Den strategiske endringen, som innebærer både reorientert innhold og bærekraftige produkter, ble startet for nesten fire år siden. Nå blir dette synlig i form av et nytt merkevaredesign. – IAA i Frankfurt blir en milepæl i den strategiske reorienteringen til Volkswagen. Resultatet av arbeidet vårt blir synlig i form av ID.3 og de