60-årsjubileum for allemannsretten onsdag

Onsdag er det 60 år siden allemannsretten ble lovfestet i Norge. Jubilanten er svært viktig for den norske friluftslivskulturen, mener Norsk Friluftsliv.

60 ÅR: Onsdag er det 60 år siden allemannsretten ble lovfestet i Norge. Foto: Synne Kvam

28. juni 1957 ble Friluftsloven vedtatt i Stortinget, og dermed ble allemannsretten lovfestet i Norge. Loven trådte i kraft få dager senere: 1.juli. Allemannsretten ble praktisert i lang tid før dette, men ble først lovfestet i 1957.

- Hadde det ikke vært for allemannsretten, ville vi ikke hatt friluftslivskulturen i ryggmargen slik vi har i Norge, tror Erling Lae, styreleder i Norsk Friluftsliv – en paraplyorganisasjon for 16 norske friluftslivsorganisasjoner.

- Det beste ved å bo i Norge

Allemannsretten er noe av det beste ved å bo i Norge, mener generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.

-  Den gir nordmenn muligheten til å oppleve og å bruke naturen, så lenge man tar hensyn til grunneier, hverandre, planter og dyr. Hadde vi ikke hatt allemannsretten til å ferdes, oppholde oss i og høste av naturen, ville veldig mange mennesker ha liv med dårligere livskvalitet. I tillegg ville helsekostnadene skutt i været, sier Heimdal.

- Allemannsretten gjør også mennesker gladere. Å være i naturen gjør godt for sjel og sinn. Du merker det når du møter andre: De fleste smiler, hilser og har litt lavere skuldre enn ellers, sier generalsekretæren.

Norsk Friluftsliv oppfordrer alle til å være mye ute i naturen i sommer. Det er den beste måten å hedre jubilanten på, og vil bidra til at allemannsretten forblir en sentral del av den norske kulturen også i årene fremover.

Jubilanten trues stadig vekk

- Dessverre er det slik at allemannsretten stadig blir truet, av blant annet folk som vil ta betaling for å gå i skiløyper og populære fjelltopper, ulovlig skilting og stengsler, og folk som vil begrense tilgangen til naturen, forteller Lasse Heimdal.

En undersøkelse gjennomført av Ipsos høsten 2016 viste at åtte av ti nordmenn har hørt om allemannsretten, mens kjennskapen til hva allemannsretten innebærer var langt lavere.

Nettopp derfor er det viktig at friluftslivsorganisasjonene fortsetter sitt arbeid å spre kunnskap om allemannsretten – og også jobbe for å beskytte den.

I vår ble det foreslått å grunnlovsfeste allemannsretten, noe som er svært gledelig, mener generalsekretæren i Norsk Friluftsliv.

- Det er veldig viktig at vi fortsetter å ivareta allemannsretten. Forhåpentligvis kan den bli grunnlovfestet, slik at selve grunnlaget for friluftslivet i Norge ligger fast, sier Lasse Heimdal.

Styreleder Erling Lae - 913 21 564

GRUNNSTAMMEN: - Hadde det ikke vært for allemannsretten, ville vi ikke hatt friluftslivskulturen i ryggmargen slik vi har i Norge, tror Erling Lae, styreleder i Norsk Friluftsliv. Foto: Joe Urrutia / Norsk Friluftsliv