60 000 eksemplar av Vigdis Hjorths Arv og miljø

16.11.2016 10:58 | Cappelen Damm AS

Høstens mye omtalte roman "Arv og miljø" av Vigdis Hjorth er nå trykket i totalt 60 000 eksemplar og ser ut til å bli en av bokhøstens store vinnere.

Den kritikerroste romanen "Arv og miljø" av Vigdis Hjorth ligger på bestselgerlistene og ser ut til å bli en av bokhøstens store vinnere. Foto: Kjell Ruben/Palookaville

Vigdis Hjorth har utgitt over 30 bøker. Hun har mottatt Gyldendalprisen 2011, Kritikerprisen 2012, Brages hederspris 2014 og Aschehougprisen 2015. I går mottok hun den høythengende Bokhandlerprisen 2016 og har altså skrevet bokhandlernes favorittroman denne høsten. I tillegg er hun nå nominert til Ungdommens kritikerpris.

Gjennom hele forfatterskapet har Hjorth utforsket menneskers vilkår og livsvalg, og markert seg som en uredd politisk forfatter. Også høstens kritikerroste roman Arv og miljø handler om det man ikke vil snakke om, det man ikke vil se, det ubehagelige, det man feier under teppet. Det er en sterk roman om familiehistorie og et arveoppgjør som setter voldsomme krefter i sving.

Har trykket 60 000 eksemplar
Arv og miljø har fått strålende kritikker og førsteopplaget på 15.000 forsvant ut av hyllene i bokhandlene på svært kort tid. Forlaget Cappelen Damm har i høst måttet hastetrykke flere nye opplag av den populære romanen. Totalt er det trykket hele fem opplag og totalt 60 000 eksemplar av boken.

– Vigdis Hjorth har vært en av våre sentrale forfattere i mange, mange år. Leve posthornet og Et norsk hus ga henne flere lesere, men med Arv og miljø har hun fått sitt virkelige store gjennombrudd hos det brede publikum. Nå har vi trykket 60 000 eksemplarer av boka, sier forlagsdirektør i Cappelen Damm, Elisabeth Steen.

Stor interesse for Hjorth i utlandet
Cappelen Damm Agency merker stor interesse for Arv og miljø fra utenlandske forlag. Rettighetene er allerede solgt til Danmark, Frankrike, Tyskland og Bulgaria.