6 tips for å lykkes i sommerjobben

«Den viktige sommerjobben» har du kanskje hørt. I Adecco snakker vi i hvert fall varmt om den. Og av god grunn. Sommerjobb kan være et verdifullt skritt i karrieren. Når det er sagt, kommer ikke suksessen simpelthen av å møte opp. Her er seks tips for å få mest ut av sommerjobben.

Vi har norges beste studenter på laget i sommer. 7 av topp 10 til sommerjobben som konsernsjef jobber i ulike summer internships, i tillegg begynner vinneren som konsernsjef i august. Foto: Adecco

Jeg er ikke en av dem som snakker om «ungdommen nå til dags», en slags Margrethe Munthe som maser om å børste håret bort fra ansiktet eller å dra opp buksa. Men det er allikevel sånn at det ikke alltid er like lett å vite hva som er forventet av deg i arbeidslivet når du aldri har jobbet før, og det er litt andre uskrevne regler enn på skolen.

Mine seks tips til deg som har sommerjobb:

1. Kom presis

Seriøst. Om du bare følger ett av rådene mine, så velg dette: Kom når du skal, ikke gå før du skal. Du kan gjøre en fantastisk jobb, men hvis du konstant kommer fem minutter for sent vil det være etterlatt inntrykk. Det er en grunn til at utrykket «å stå opp om morran» er blitt en klisjé når man snakker om jobbsøkere – fordi det er viktig. Vis at du har respekt for jobben og arbeidsgiver, og hold avtaler.

2. Ikke kjed deg.

Dette er kanskje vanskelig å unngå i de aller enkleste jobbene, så la oss omformulere litt: Ikke vis at du kjeder deg. Det er ikke arbeidsgivers problem om dette ikke er drømmejobben din. Du har påtatt deg en forpliktelse da du takket ja til jobben. Du får betalt for å være der, og det er sikkert noen andre som gjerne skulle hatt denne jobben. Så klag gjerne over jobb, sjef, uniform eller hva du vil – men gjør det når du kommer hjem, og til noen du ikke jobber med.

3. Legg bort (den private) telefonen.

Å gå timer uten å sjekke det siste på Instagram eller melding fra kjæresten føles kanskje som å miste en arm – men prøv å holde det til pausene. Å være mer opptatt i arbeidstid av alt annet enn jobben (som din arbeidsgiver ganske garantert er opptatt av) roper ikke motivasjon, akkurat.

4. Ta initiativ.

Av og til er jobben din å svare på en telefon som sjelden ringer, eller være en minimumsbemanning et sted. I sånne tilfeller kan du sikkert oppleve en del dødtid, og da kan det være fristende å spille Candy Crush eller chatte med venner for å få tiden til å gå. Hvis nettopp det er målet ditt med sommerjobben – å få det overstått og å få lønn utbetalt – er det sikkert greit nok så lenge du gjør det du skal. Men vil du ha noe mer ut av sommerjobben, så ta initiativ. Er det noe annet du kan gjøre som er av verdi for arbeidsgiver? Bare det å spørre om det er noe mer du kan gjøre, vil være stjerne i margen.

5. Tenk framover.

Det føles kanskje kleint å be om en attest eller referanse fra lederen din, men det skal du ikke være redd for. Spør også om du kan få en anbefalning på LinkedIn. Arbeidserfaring er noe av det aller viktigste når du søker jobb, og bekreftelse på dette er for verdipapir å regne. Har du lyst til å jobbe for sommerjobbarbeidsgiveren din i fremtiden, fortell det. Legg grunnlaget for neste år ved å spørre om når og hvordan de rekrutterer til neste års sommerjobber, om de trenger ekstrahjelp i løpet av året, med mer. Dette vil bare oppleves som smigrende. Og lider du av sommerjobbsjalusi, så husk: Ingenting i veien for å stille disse spørsmålene til en annen arbeidsgiver for å legge aksjer for neste år (men ikke gjør det når du er på jobb der du jobber nå … )

6. Si ja til utfordringer

Får du forespørseler underveis som du ikke opprinnelig hadde tenkt deg, si ja! Du vet ikke hvor det bringer deg. Kanskje var det vanskelig, kanskje lett, kanskje kjedelig eller moro. Du lærer utrolig mye av å si ja, i tillegg til at nye dører kan åpne seg.

Så kort oppsummert: Oppfør deg profesjonelt. Gjør litt mer enn minste minimum. Vær hyggelig mot de rundt deg. Og si for all del ja til utfordringer du møter på din vei. Verken mer eller mindre.

Og et lite PS på tampen: Husk at du ikke bare har plikter i sommerjobben, du har også rettigheter. Er sjefen din en dust, så må du nok i stor grad tåle det, og dersom du er uenig i prioriteringene er det ditt problem. På jobben er stort sett de eldste eldst, og sjefen er i hvertfall «sjef’est» – og dette er det bare å lære seg én gang for alle. Men på noen områder er det viktig at du står opp for deg selv – og det er knyttet til retten til arbeidsavtale, lønn og andre formaliteter. Gode råd om hva du har krav på når det gjelder arbeidsavtalen finner du her

Lurer du hvem de dyktige studentene på bildet er? Øverst fra venstre: Dina Mikalsen, Eilev Haukaas, Elisabeth Kristiane Holst, Ingvild Karine Sandmo, Maria Olsen, Kristoffer Gregersen og Emilie Wilberg. I tillegg begynner Håkon Halvorsen Wik som konsernsjef 31. juli og jobber ut august (ikke på bildet). Du kan lese mer om denne talentfulle gjengen her.

God sommer – og god sommerjobb!

Anne-Stine Talseth - Direktør Marked & Kommunikasjon