6 av 10 vet ikke at utenlandske spillselskaper ikke har lov til å reklamere i Norge

Atle Hamar er direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet

Utenlandske pengespillselskap har ikke lov til å tilby spill eller markedsføre seg i Norge. Likevel ble antallet TV-reklamevisninger for utenlandske pengespill mer enn doblet fra 2013 til 2015, og i 2015 hadde slike selskap daglig mer enn 1500 reklamevisninger i døgnet, som vil si 62 i timen i snitt.

I en ny spørreundersøkelse gjennomført av Respons Analyse på oppdrag fra Lotteritilsynet kommer det frem at over halvparten (57 %) av befolkningen tror utenlandske spillselskaper har lov å reklamere i Norge, eller er usikre. Kun 4 av 10 (44 %) tror slike selskaper ikke har lov til å reklamere i Norge.

- Bekymringsverdig
Direktør i Lotteritilsynet, Atle Hamar, er opptatt av å beskytte Norges 122.000 risiko- og problemspillere.

- Det er bekymringsverdig at ikke flere nordmenn vet hva som er ulovlig og ikke. De siste årene har vi opplevd en massiv vekst i de utenlandske pengespillselskapenes ulovlige markedsføring i Norge. Til tross for at vi har bedt dem avslutte sin ulovlige virksomhet i flere år, nekter de konsekvent å følge norsk lov. Det er ikke greit, og det må vi nå få en slutt på, sier han.

Undersøkelsen viser også at kun 44 % av befolkningen kjenner til det norske spillmonopolet. Kjennskapen er vesentlig lavere blant kvinner enn menn.

Mens 59 % menn kjenner til monopolet, er det kun 26 % kvinner som gjør det. Aller lavest er kjennskapen i aldersgruppen 16 til 24 år, der kun 2 av 10 svarer at de kjenner til det.

De utenlandske pengespillselskapene bruker flere hundre millioner kroner i året på å kjøpe reklametjenester fra TV-kanaler som sender fra utlandet, norske PR-, reklame-, event- og mediebyråer, samt folkekjære kjendiser, bloggere og sportsutøvere. I praksis betyr det at en rekke nordmenn og selskaper bidrar til ulovlig markedsføring av utenlandske pengespill.

I undersøkelsen kommer det frem at 8 av 10 mener det er uakseptabelt at de utenlandske pengespillselskapene markedsfører seg ulovlig i Norge, mens 6 av 10 mener det er uakseptabelt at norske kjendiser samt reklame- og kommunikasjonsbyråer deltar i den ulovlige markedsføringen.

Ansvarliggjør alle som bidrar til markedsføring
- Måten de utenlandske pengespillselskapene opererer på er ikke greit. Det er også befolkningen enige i. Vi har nå derfor sendt ut en veileder til alle vi tror de utenlandske spillselskapene vil være interessert i å ta kontakt med om at det de gjør kan være ulovlig og at det kan få store negative konsekvenser for både spilleavhengige og frivilligheten i Norge, sier Hamar.

Veilederen sendes til eksisterende og potensielle kjendisambassadører samt deres management, TV-kanaler, PR-byråer, reklamebyråer, kommunikasjonsbyråer, mediebyråer og andre som samarbeider med eller som kan blir spurt om å samarbeide med et utenlandsk spillselskap. Lotteritilsynet utvider lista fortløpende, og kommer også til å inkludere lag og organisasjoner som står oppført hos Folkeandelen.

- Denne veilederen skal informere alle involverte om konsekvensene av å bidra til ulovlig markedsføring av pengespill. Vi håper dette vil føre til at flere tenker seg om og tar ansvarlige valg i fremtiden, sier Atle Hamar.

Kontaktpersoner:

Kommunikasjonssjef i Lotteritilsynet, Anne-Mette Hjelle: Tlf.nr: 99 28 43 02, e-post: amh@lottstift.no

Direktør i Lotteritilsynet, Atle Hamar: Tlf.nr: 99 28 43 00, e-post aha@lottstift.no

Oppsummering av spørreundersøkelsen og digital veileder finner du her: https://lottstift.no/nb/pengespill/ulovlig-markedsforing/er-det-lov-a-markedsfore-utenlandske-spillselskap/

Atle Hamar er direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet

Lotteritilsynet

Lotteritilsynet ble opprettet 1. januar 2001 og er et tilsynsorgan for forvaltning og kontroll av private lotterier og statlige spill. Bakgrunnen var et ønske fra Stortinget om å få bedre kontroll med det voksende markedet for spill og lotterier i Norge.

Lotteritilsynet har ansvaret for tilsynet med Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, foruten spillansvar og kontroll av markedet, for eksempel av ulovlig markedsføring, ulovlige pengespill og pyramider. Kampfiksingsenheten hører også til i avdelingen.

Lotteritilsynet jobber også med lotteritillatelser og regnskapskontroll, men skal også godkjenne entreprenører og kontrollere bingosektoren. I tillegg har avdelingen ansvar for fordeling av momskompensasjon til frivillige lag og organisasjoner, både den alminnelige ordningen og moms ved bygging av idrettsanlegg. Denne avdelingen har også ansvar for tilsyn med Grasrotandelen.

Stiftelsestilsynet

Stiftelsestilsynet ble opprettet 1. januar 2005 og overtok ansvaret som Fylkesmannen tidligere hadde for stiftelser. Stiftelsestilsynet har etter stiftelsesloven ansvar for tilsyn og kontroll med alle stiftelser i Norge. Det samme gjelder behandling av søknader fra stiftelser om registrering og endring. Det er ca. 6700 stiftelser i Norge. Stiftelsestilsynet har i tillegg enkelte andre avgrensede ansvarsområder, som ikke gjelder stiftelser.