6 av 10 vet ikke at utenlandske spillselskaper ikke har lov til å reklamere i Norge

13.6.2016 14:50 | Lotteri- og stiftelsestilsynet

Atle Hamar er direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet

Utenlandske pengespillselskap har ikke lov til å tilby spill eller markedsføre seg i Norge. Likevel ble antallet TV-reklamevisninger for utenlandske pengespill mer enn doblet fra 2013 til 2015, og i 2015 hadde slike selskap daglig mer enn 1500 reklamevisninger i døgnet, som vil si 62 i timen i snitt.

I en ny spørreundersøkelse gjennomført av Respons Analyse på oppdrag fra Lotteritilsynet kommer det frem at over halvparten (57 %) av befolkningen tror utenlandske spillselskaper har lov å reklamere i Norge, eller er usikre. Kun 4 av 10 (44 %) tror slike selskaper ikke har lov til å reklamere i Norge.

- Bekymringsverdig
Direktør i Lotteritilsynet, Atle Hamar, er opptatt av å beskytte Norges 122.000 risiko- og problemspillere.

- Det er bekymringsverdig at ikke flere nordmenn vet hva som er ulovlig og ikke. De siste årene har vi opplevd en massiv vekst i de utenlandske pengespillselskapenes ulovlige markedsføring i Norge. Til tross for at vi har bedt dem avslutte sin ulovlige virksomhet i flere år, nekter de konsekvent å følge norsk lov. Det er ikke greit, og det må vi nå få en slutt på, sier han.

Undersøkelsen viser også at kun 44 % av befolkningen kjenner til det norske spillmonopolet. Kjennskapen er vesentlig lavere blant kvinner enn menn.

Mens 59 % menn kjenner til monopolet, er det kun 26 % kvinner som gjør det. Aller lavest er kjennskapen i aldersgruppen 16 til 24 år, der kun 2 av 10 svarer at de kjenner til det.

De utenlandske pengespillselskapene bruker flere hundre millioner kroner i året på å kjøpe reklametjenester fra TV-kanaler som sender fra utlandet, norske PR-, reklame-, event- og mediebyråer, samt folkekjære kjendiser, bloggere og sportsutøvere. I praksis betyr det at en rekke nordmenn og selskaper bidrar til ulovlig markedsføring av utenlandske pengespill.

I undersøkelsen kommer det frem at 8 av 10 mener det er uakseptabelt at de utenlandske pengespillselskapene markedsfører seg ulovlig i Norge, mens 6 av 10 mener det er uakseptabelt at norske kjendiser samt reklame- og kommunikasjonsbyråer deltar i den ulovlige markedsføringen.

Ansvarliggjør alle som bidrar til markedsføring
- Måten de utenlandske pengespillselskapene opererer på er ikke greit. Det er også befolkningen enige i. Vi har nå derfor sendt ut en veileder til alle vi tror de utenlandske spillselskapene vil være interessert i å ta kontakt med om at det de gjør kan være ulovlig og at det kan få store negative konsekvenser for både spilleavhengige og frivilligheten i Norge, sier Hamar.

Veilederen sendes til eksisterende og potensielle kjendisambassadører samt deres management, TV-kanaler, PR-byråer, reklamebyråer, kommunikasjonsbyråer, mediebyråer og andre som samarbeider med eller som kan blir spurt om å samarbeide med et utenlandsk spillselskap. Lotteritilsynet utvider lista fortløpende, og kommer også til å inkludere lag og organisasjoner som står oppført hos Folkeandelen.

- Denne veilederen skal informere alle involverte om konsekvensene av å bidra til ulovlig markedsføring av pengespill. Vi håper dette vil føre til at flere tenker seg om og tar ansvarlige valg i fremtiden, sier Atle Hamar.

Kontaktpersoner:

Kommunikasjonssjef i Lotteritilsynet, Anne-Mette Hjelle: Tlf.nr: 99 28 43 02, e-post: amh@lottstift.no

Direktør i Lotteritilsynet, Atle Hamar: Tlf.nr: 99 28 43 00, e-post aha@lottstift.no

Oppsummering av spørreundersøkelsen og digital veileder finner du her: https://lottstift.no/nb/pengespill/ulovlig-markedsforing/er-det-lov-a-markedsfore-utenlandske-spillselskap/

Atle Hamar er direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet

Lotteri- og stiftelsestilsynet er et statlig organ som omfatter to fagtilsyn – Stiftelsestilsynet med tilsynsansvar for 6900 norske stiftelser, og Lotteritilsynet. Lotteritilsynet er delt i to avdelinger; frivillighetsavdelingen og pengespillavdelingen.
Frivillighetsavdelingen i Lotteritilsynet forvalter det norske lotterimarkedet, har ansvar for ordningen med kompensasjon av merverdiavgift til det frivillige Norge, og fører tilsyn med grasrotandelen hos Norsk Tipping. Pengespillavdelingen har ansvar for kontroll av spillene til Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, ansvar for arbeidet vårt med markedskontroll og spilleatferd, og ansvaret den nye kampfiksingsenheten. Tilsynet ligger i Førde, og har i dag ca.70 ansatte  For mer informasjon om organisasjonen og oppgavene våre, se
www.lottstift.no.

Halvparten av de som spiller på utenlandske nettkasinoer er risiko- og problemspillere9.6.2016 11:30Pressemelding

En ny befolkningsundersøkelse om penge- og dataspillproblemer i Norge ble lagt frem av Lotteritilsynet i dag. Den viser at det finnes 122.000 risiko- og problemspillere i den norske befolkningen, noe som er omtrent på samme nivå som i 2013, før Norsk Tipping lanserte sine kasinospill. Samtidig viser undersøkelsen gjort av Universitetet i Bergen at det er stor risiko med utenlandske nettkasinoer.