6 av 10 tror ikke de vil få roboter som nærmeste kollega

En undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av Adecco, viser at hele 6 av 10 ikke tror de vil få en robot som nærmeste kollega, noen gang. – Her er det en del som ikke har forstått hvor mye arbeidslivet vil automatiseres fremover. Det er mange flere som vil få en robot som kollega, sier konsernsjef Torben Sneve i Adecco.

Ser man mulighetene i teknologien, vil man de neste årene få nye jobber i skjæringspunktet mellom teknologi og mennesker. Den som er lærevillig og endringsdyktig vil ha store fordeler i fremtidens arbeidsliv. Foto: Freeimages.com

Vi vil få flere jobber vi ikke vet om ennå

Flere studier anslår at drøyt halvparten av dagens jobber vil bli automatisert de neste 10–20 årene. Denne utviklingen vil bare fortsette i eksponentiell fart. –  Er jobben din rutinepreget og du lett kan forklare den med én setning, er det stor sannsynlighet for at jobben vil bli automatisert. Jeg tror alle bransjer på en eller annen måte vil benytte roboter om bare noen få år, sier Sneve.

Ser man mulighetene i teknologien, vil man de neste årene få nye jobber i skjæringspunktet mellom teknologi og mennesker. Den som er lærevillig og endringsdyktig vil ha store fordeler i fremtidens arbeidsliv. – Har du skylapper på og ikke ønsker å omfavne denne endringen vil du fort slite. Alle må belage seg på å få en robot som kollega. De som i denne undersøkelsen har svart at de ikke tror de vil få en robot som kollega, er dessverre kanskje de som vil møte motstand i fremtidens arbeidsmarked, fortsetter Sneve.

Test ut din stillingstittel, vil den bli automatisert? Her får du svaret.

Respondenter i undersøkelsen: 1007

6 % tror de vil få en robot som kollega innen 5 år, 11 % innen 10 år og 23 % kanskje en gang om veldig lenge.  61 % tror ikke de vil få en robot som kollega.

Blant generasjon Baby boomer (1946–1964) er det 73 % som ikke tror de vil få en robot som kollega. Mens bare 28 % av generasjon Z (1990 –2000) sier de ikke tror de vil få en robot som kollega.

Det er store geografiske forskjeller. De mest skeptiske til automatisering i arbeidslivet er Hedmark, Oppland og Nord-Norge. I sentrale østlandsområder er de mest positive, men også her sier halvparten at de ikke tror de vil få en robot som kollega.

Andelen som har svart at de ikke tror de vil få en robot som kollega:

• Oslo og Akershus: 47 %
  • Agder og Rogaland: 59 %
  • Sør- og Østlandet: 66 %
  • Trøndelag: 67 %
  • Vestlandet: 68 %
  • Hedmark og Oppland: 73 %
  • Nord-Norge: 73 %

Det er ingen signifikant forskjell i kjønn.

Hva er en robot?

Har du sett bilder fra en bilfabrikk, da vet du hva en robot kan være, en robot trenger ikke se ut som et «menneske».  I dag møter vi roboter i resepsjoner, som valgdagsjournalist eller i hager på sommeren. Hva en robot kan gjøre i fremtiden er vanskelig å forstå, vi ser jo at utviklingen går i et vanvittig tempo. Roboten vil  frigjøre tid til å jobbe med ting bedrifter tidligere ikke har hatt ressurser og kapasitet til å gjøre.

Konsernsjef i Adecco, Torben Sneve

6 verdifulle erfaringer du får av å spille dataspill12.12.2017 08:00Blogginnlegg

Da spillkonsollene ATARI og Commodore 64 ble populære på begynnelsen av 80-tallet var jeg veldig ung. På den tiden var spillindustrien liten, og de som spilte var ofte ganske nerdete. Med tiden har dette utviklet seg enormt, og ordet «nerd» er ikke lenger negativt ladet. E-sport har heller blitt en milliardindustri for alle aldersgrupper. Jeg brukte mye tid på dataspill i oppveksten, og fortsatte med dette da jeg selv fikk barn.

Ensomt på toppen29.11.2017 08:00Blogginnlegg

Oscar Wilde sa en gang: «Det er bare én ting i verden som er verre enn at folk snakker om en, og det er at folk ikke snakker om en». Som øverste sjef i en bedrift er det nærmest umulig å ikke bli snakket om, men kanskje mer interessant – hvor lett er det å være seg selv? Hvordan sikre at en styrer skuta med stødig hånd uten å miste seg selv? La oss se litt nærmere på denne topplederrollen, samtidig som vi lar Oscar Wilde styre overskriftene.