Adecco Group

6 av 10 tror ikke de vil få roboter som nærmeste kollega

En undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av Adecco, viser at hele 6 av 10 ikke tror de vil få en robot som nærmeste kollega, noen gang. – Her er det en del som ikke har forstått hvor mye arbeidslivet vil automatiseres fremover. Det er mange flere som vil få en robot som kollega, sier konsernsjef Torben Sneve i Adecco.
Ser man mulighetene i teknologien, vil man de neste årene få nye jobber i skjæringspunktet mellom teknologi og mennesker. Den som er lærevillig og endringsdyktig vil ha store fordeler i fremtidens arbeidsliv. Foto: Freeimages.com

Vi vil få flere jobber vi ikke vet om ennå

Flere studier anslår at drøyt halvparten av dagens jobber vil bli automatisert de neste 10–20 årene. Denne utviklingen vil bare fortsette i eksponentiell fart. –  Er jobben din rutinepreget og du lett kan forklare den med én setning, er det stor sannsynlighet for at jobben vil bli automatisert. Jeg tror alle bransjer på en eller annen måte vil benytte roboter om bare noen få år, sier Sneve.

Ser man mulighetene i teknologien, vil man de neste årene få nye jobber i skjæringspunktet mellom teknologi og mennesker. Den som er lærevillig og endringsdyktig vil ha store fordeler i fremtidens arbeidsliv. – Har du skylapper på og ikke ønsker å omfavne denne endringen vil du fort slite. Alle må belage seg på å få en robot som kollega. De som i denne undersøkelsen har svart at de ikke tror de vil få en robot som kollega, er dessverre kanskje de som vil møte motstand i fremtidens arbeidsmarked, fortsetter Sneve.

Test ut din stillingstittel, vil den bli automatisert? Her får du svaret.

Respondenter i undersøkelsen: 1007

6 % tror de vil få en robot som kollega innen 5 år, 11 % innen 10 år og 23 % kanskje en gang om veldig lenge.  61 % tror ikke de vil få en robot som kollega.

Blant generasjon Baby boomer (1946–1964) er det 73 % som ikke tror de vil få en robot som kollega. Mens bare 28 % av generasjon Z (1990 –2000) sier de ikke tror de vil få en robot som kollega.

Det er store geografiske forskjeller. De mest skeptiske til automatisering i arbeidslivet er Hedmark, Oppland og Nord-Norge. I sentrale østlandsområder er de mest positive, men også her sier halvparten at de ikke tror de vil få en robot som kollega.

Andelen som har svart at de ikke tror de vil få en robot som kollega:

• Oslo og Akershus: 47 %
  • Agder og Rogaland: 59 %
  • Sør- og Østlandet: 66 %
  • Trøndelag: 67 %
  • Vestlandet: 68 %
  • Hedmark og Oppland: 73 %
  • Nord-Norge: 73 %

Det er ingen signifikant forskjell i kjønn.

Hva er en robot?

Har du sett bilder fra en bilfabrikk, da vet du hva en robot kan være, en robot trenger ikke se ut som et «menneske».  I dag møter vi roboter i resepsjoner, som valgdagsjournalist eller i hager på sommeren. Hva en robot kan gjøre i fremtiden er vanskelig å forstå, vi ser jo at utviklingen går i et vanvittig tempo. Roboten vil  frigjøre tid til å jobbe med ting bedrifter tidligere ikke har hatt ressurser og kapasitet til å gjøre.

Konsernsjef i Adecco, Torben Sneve

Om Adecco Group

Adecco Group
Sjølyst plass 2

Adecco Group er et av Norges ledende selskap innen HR og bemanning. Selskapet er landsdekkende, og har over 60 års erfaring i Norge. Konsernet har over 400 ansatte, og 5000 medarbeidere ute i jobb hos kunder hver dag.

I Norge består Adecco-konsernet av seks merkevarer: Adecco, Badenoch & Clark, BHC Construction, Ingeniør Compagniet, Modis og Naviga. Vi leverer til kunder i alle bransjer, i offentlig og privat sektor.

Følg pressemeldinger fra Adecco Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Adecco Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Adecco Group

ISS og Adecco inngår solidaritetssamarbeid for Ukraina4.8.2022 10:59:00 CEST | Pressemelding

Krigen i Ukraina har gjort sterkt inntrykk. Adecco og ISS ønsker å hjelpe med det vi kan best – få folk i jobb. ISS rekrutterer rundt 1500 medarbeidere i året, og mange av disse stillingene gjøres nå tilgjengelig gjennom AdeccoJobsForUkraine.com. - Dette er et historisk samarbeid som vil hjelpe ukrainske flyktninger i Norge med å integreres og finne meningsfulle aktiviteter å fylle dagene sine med, sier Torben Sneve. Vi i Adecco vil hjelpe med det vi kan best – få folk ut i jobb. Vi hadde ikke vært i stand til å nå det målet uten ISS.

Adeccosjef med oppfordring til regjeringen på NHO-konferanse: Flyktninger må ha meningsfylte aktiviteter å fylle dagene sine med12.5.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding

Vi må ønske flyktninger velkommen til landet vårt med tilbud og aktiviteter. Uten meningsfylt arbeid eller noe annet å bruke dagene sine på, blir de sittende glemt på asylmottak rundt omkring i landet, sier Torben Sneve, konserndirektør for Adecco Group Nordics på NHOs årskonferanse, som går av stabelen i Oslo Spektrum i dag.