6 av 10 julireiser fra Evenes er allerede solgt

27.3.2017 07:00 | Apollo

Apollos nye direkterute fra Evenes til Kroatia er offisielt en suksess: 6 av 10 reiser til den nye feriefavoritten er allerede solgt, mens veteranen Kreta leder med hele 8 av 10!

Sommersalget går unna fra Evenes: Hos Apollo er allerede 8 av 10 reiser til Kreta utsolgt, og 6 av 10 til Kroatia! Det er med andre ord ingen tvil om at Apollos nye direkterute fra Evenes er en suksess - eller at de mest populære avgangene i fellesferien vil fylles opp i løpet av påsken.

- Salget sist uke var så bra at jeg lurte rett og slett på om det hadde skjedd en feil i rapportene våre. Men det hadde det ikke, sier Apollo-sjefen Erik Haug, som mener Hellas er spesielt populært i Nord Norge.  - Kanskje det er fordi det er så herlig avslappet stemning, fin kyst og ikke minst hyggelige folk – akkurat som her?

Hellas fylles opp rekordfort

Det er ingen tvil om hvilke reisemål som blir de mest populære i år: I følge beregninger gjort av Apollo vil hele 43 prosent av alle pakkereiser i sommer gå til en gresk øy. Kroatia er på sin side landet som øker mest med hele 50 prosent. Og på landsbasis har arrangøren allerede solgt 7 av 10 reiser til begge destinasjonene.

- «Alle» vil til Middelhavet i år. Venter man for lenge, kan man derfor risikere en prisøkning på 20-25 prosent i fellesferien. For en familie er det fort snakk om over ti tusen kroner, påpeker Haug.

Feriesmarte nordlendinger utsetter ferien

De ekstra feriesmarte nordlendingene vet også at timing er alt, og at man kan tjene mye på å legge ferien mot slutten av juni, eller begynnelsen av august.

– De smarteste reiser på en ukes ferie 18/8, da får de absolutt mest for pengene. Alternativt er begynnelsen av juni en ypperlig tid å reise på. Da er prisene på sitt laveste, været bra og man unnslipper turiststrømmen, sier Haug. For de av oss som derimot er nødt til å ta ut ferien i juli, er rådet fra reiseeksperten klart og tydelig: - Bestill nå, for du vil angre hvis du venter!

Beregninger gjort av Apollo viser at totalt 750 000 nordmenn vil reise på pakketur i sommer. Av disse vil 325 000 reise til Hellas, 130 000 til Spania og 50 000 til Kroatia.