5890 meter ny E6 i Stange

Fra og med tirsdag morgen kan E6-trafikantene glede seg over 5890 meter med ny E6 fra Kolomoen til Jønsberg i Stange. Samtidig blir det slutt på samtrafikken mellom fylkesvei 24 og E6 gjennom Uthuskrysset, ved at E6-trafikken ledes under nye Uthus bru.

Med nesten seks kilometer ny tofelts E6 reduseres ulempene for alle trafikanter. Det blir nå 70 km/t på store deler av strekningen.

- Det blir merkbart bedre for alle trafikanter nå som E6-trafikken får gå i jevn fart uten omkjøringer hele veien fra Kolomoen til Jønsberg. Det er også svært positivt at vi får slutt på samtrafikken mellom E6 og fylkesvei 24 gjennom Uthuskrysset, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Endringen gjelder også gående- og syklende.

- Gående- og syklende får det bedre ved at de nå skal benytte det som blir den endelige traseen for gang- og sykkeltrafikk gjennom Uthuskrysset, sier Moshagen.

I tillegg blir Dalsvegen stengt ved Uthus.

- Dalsvegen ved Uthus blir stengt i perioden frem til jul på grunn av arbeidene med av- og påkjøringsrampene på østsiden av krysset. Omkjøring for Dalsvegen blir skiltet, sier Moshagen.

Utbyggingen av ny firefelts E6 gjennom Hedmark er i rute og nye Veier kan melde at de nå er ferdige med 36 prosentav den nye firefeltsveien gjennom Hedmark.

- Det har vært en flott høst for veibygging og vi åpner totalt nesten 10 kilometer med ny tofelts E6 før jul, sier Moshagen.

Strekningen Kolomoen – Kåterud (12 km) åpner høsten 2019. Hele strekningen fra Kolomoen til Moelv skal stå ferdig i 2020.