56,8% økning i fiskesalg

Fiskesalget har tatt av i KIWI, etter at kjeden kuttet prisene tilsvarende momsen. På én uke har salget økt med 56,8 prosent i volum.

- Tallene taler for seg. Tilbakemeldingene vi får fra våre kunder er overveldende, og det er selvsagt også hyggelig at fiskeriministeren roser tiltaket. Det er ingen tvil om at fisk engasjerer og at «momskutt» fungerer, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy, som håper myndighetene følger med.

- Vi oppfordrer politikerne til å kutte momsen på de sunneste matvarene. Vi mener det er bedre med gulrot enn pisk, og langt billigere å forebygge helseskader enn å reparere dem, sier han.

6 av 10 vil spise mer fisk

Helsemyndighetene anbefaler to til tre fiskemiddager i uken, men under halvparten av oss følger det rådet. Regjeringen har satt som mål å øke fiskekonsumet med 20 prosent i en femårs-periode (2016-2021).

I en fersk undersøkelse, utført av Kantar TNS for KIWI, sier 6 av 10 nordmenn at de ønsker å spise mer fisk. Likevel har fiskekonsumet dalt år for år. Råvareprisene på fisk har økt kraftig de siste årene, og i KIWIs undersøkelse oppgir 46 prosent av de spurte pris som hovedgrunnen til at de ikke spiser fisk oftere.

- Målet med eksperimentet er å vise at det er mulig å oppnå myndighetenes mål, hvis man tar i bruk det sterkeste virkemiddelet, nemlig pris, sier KIWI-sjefen.

Eksperimentet varer til 17. februar

KIWI har tidligere gjort tilsvarende eksperimenter på både frukt og grønt og nøkkelhull, med svært gode resultater. Da KIWI kuttet prisene tilsvarende momsen på frukt og grønt i 2007, økte salget med 23%. I 2011 økte salget av nøkkelhullsvarer med 22%, da prisene ble kuttet tilsvarende momsen. Nå ser det ut til at effekten er enda sterkere på fisk.

- Eksperimentet varer frem til 17. februar, så vi må vente noen uker til før vi trekker endelige konklusjoner. Men alt tyder på at vi skal nå målet om 20 prosent vekst i kampanjeperioden med god margin, sier Jan Paul Bjørkøy.

For mer informasjon:

Kristine Aakvaag Arvin