500 millioner kroner i EØS-midler trekker norske selskaper til Baltikum

Nærmere 40 norske virksomheter er denne uken på næringslivsdelegasjon i Estland, Latvia og Litauen. -EØS-midlene er en døråpner for mange, sier Mona Skaret, direktør for privat og offentlig innovasjon i Innovasjon Norge.
Foto: Anne Line Kaxrud, Innovasjon Norge

Denne uken er det norske kronprinsparet på besøk i Baltikum for å markere de tre landenes 100-års uavhengighet. I den forbindelse er Innovasjon Norge ansvarlig for en næringslivsdelegasjon med nærmere 40 norske virksomheter. -Landene er attraktive handelspartnere for norske selskaper, og Norge er allerede en av de største investorene i regionen, sier Skaret, som leder næringslivsdelegasjonen.

Høyteknologiske land
Tradisjonelt har finanssektoren, handelsvirksomhet, produksjon og eiendomsutvikling vært de største sektorene, men delegasjonen viser økt interesse også for digitalisering og teknologi. -Regionen er langt fremme, og Estland regnes som et av verdens mest digitaliserte land. Norge har mange gode løsninger å bidra med, samtidig som vi får muligheten til å lære. Dette er vinn-vinn, sier Skaret.

De norske selskapene representerer en bredde av norsk næringsliv og organisasjoner, inkludert Yara, Kreftforeningen, Kongsberg Gruppen, NTNU, og el-sykkelen CityQ

EØS-midlene fremmer samarbeid
Et trekkplaster for mange er EØS-midlene, som landene har mottatt siden 2004. -Midlene skal bidra til sosial og økonomisk utvikling i landende, samtidig som de åpner dører for norske selskaper, sier Frauke Muth, seniorrådgiver i Innovasjon Norge.

Frem til 2024 skal nærmere 500 millioner kroner tildeles næringslivsprosjekteri Baltikum.
-EØS-midlene gir muligheter for norske bedrifter og forskningsinstitutter til å gjennomføre prosjekter i samarbeid med baltiske bedrifter. EØS-midlene kan finansiere felles utvikling, testing og pilotering av nye teknologier og løsninger, samt kompetanseoverføring fra Norge til den baltiske bedriften, sier Muth.

For mer informasjon om muligheter i de baltiske landene: Frauke Muth, seniorrådgiver Innovasjon Norge, frauke.muth@innovasjonnorge.no

For mer informasjon om EØS-midlene: www.innovasjonnorge.no/no/finansiering/eos-midlene-finansiering-gjennom-samarbeid/

Fakta:

Delegasjonen foregår 23. april – 26. april 2018, og inkluderer besøk i Latvia, Litauen og Estland.

Delegasjonen foregår i forbindelse med at de tre baltiske landene feirer 100-års jubileum for sine selvstendighetserklæringer i 1918.

Formålet med delegasjonen er å styrke de bilaterale forbindelsene mellom Norge og de baltiske landene.

Næringslivsdelegasjonen arrangeres i samarbeid med de norske ambassadene i Riga, Vilnius og Tallinn, The Investment and Development Agencyof Latvia, Det Norske Handelskammeret i Latvia,det litauiske utenriksdepartementet, theLithuanianConfederationof Industrialists, NHO, Norsk-Estisk Handelskammer, Enterprise Estonia, Virke, IKT Norge, The Norwegian and EstonianDefence Industry Associations og Innovasjon Norge.

Foto: Anne Line Kaxrud, Innovasjon Norge