5 tips til hvordan du alltid kan være forberedt til jobbintervju

Er du på jobbjakt og har søkt flere jobber? Da skal du alltid være forberedt på jobbintervju. Her får du noen tips som sørger for at du kan gjøre et godt intervju, uansett hvor kort tid du har på forberedelsene.

Er du i en jobbsøkeprosess må du alltid være forberedt til jobbintervjuet. Hva du har på deg har mye å si.

Jobbsøkere beklager ofte at de dessverre ikke er godt nok forberedt når de stiller til intervju hos meg. De kan ha fått intervjuet på kort varsel, og da hender det at hverken skjorten eller intervjusvarene sitter som de skal. Man blir unødvendig stresset. Her er tipsene du trenger for hvordan du alltid kan være forberedt til jobbintervju.

1. God oversikt over alle stillinger du søker

Lag en god oversikt over alle stillinger du har søkt, med jobbannonser, søknadstekst og CV. Ikke tabb deg ut med å ikke vite hva som står i en søknad, eller at du ikke husker hva du fokuserte på i søknad og CV. Les grundig gjennom senest dagen før intervjuet, har du kontroll på sysakene bør ikke det være noe problem.

2. Mappe med alle relevante dokumenter

Ofte må man vise originaler av viktige dokumenter. Ha en mappe med alle attester, vitnemål etc. som ligger klar når du blir kalt inn til intervju. Ta med kopi av alle dokumenter som du kan legge igjen hos rekrutterer.

3. Ha referansene klar

Sørg for å ha minimum 2 referanser som er klar for å bli kontaktet av en potensiell arbeidsgiver. Sjekk at du har riktig nummer og mailadresser tilgjengelig, og at referansene har tid og lyst til å fortelle noe om deg hvis en rekrutterer ringer.

4. Intervjuspørsmålene som skal sitte

Et intervju forløper seg stort sett ganske likt, uansett hvilken stilling du søker. Noen spørsmål bruker nesten alltid å komme, og de skal sitte.

• Forbered deg på hvordan du skal selge deg selv inn på et jobbintervju – ha klar en «elevator pitch» (du har mellom 20 og 60 sekunder på deg). Hva kan du bidra med, og hva får selskapet igjen hvis de ansetter deg? Vær tidlig ute med å spørre venner, familie og kolleger. Hva er det første de vil si om deg?
  • Det er avgjørende at du klarer å fortelle hva du kan på et jobbintervju, så ikke start den tankeprosessen kvelden før intervjuet.
  • Reflekter også over hva dine sterke sider er og hva kan du utvikle deg på. Det er viktig at du kan gi eksempler på ting du har opplevd.

5. Klær til intervjuet

Det høres banalt ut, men bruk tid på å finne passende klær som kan henge klart i skapet. Du vet aldri når muligheten byr seg, og da er det kjedelig å komme i hullete bukse eller klær du ikke er komfortabel i – fordi du ikke hadde antrekket klart, eller fordi favoritten ligger i skittentøyskurven. Stikkord er pent, rent og komfortabelt.

På tampen har jeg et par jobbsøketips til deg som søker aktivt;

• Fortell alle at du er du er på jobbjakt, og lag en god og selgende LinkedIn-profil. Bruk sosiale medier for det det er verdt.
  • Hold deg i aktivitet og vær kreativ. Meld deg på kurs, aktiviteter eller annet som holder deg i gang. Du vet aldri hvor du møter din nye arbeidsgiver, kanskje det er i klatreveggen eller som frivillig?

Det sies at ledighet er roten til alt ondt … Gå en lang tur i høstsolen – og god jobbjakt!

Hanne Holst – rådgiver Adecco Select

Hanne Holst - rådgiver Adecco Select.