5 tips til en grønnere ferie i vinter

9.12.2016 07:00 | TUI Norge

I 2015 ble det gjennomført 22,6 millioner utenlandsreiser fra norske flyplasser, store deler av dette er feriereiser. Økt antall feriereiser øker også belastningen på miljøet. Det er ikke mye som skal til for å utgjøre en stor forskjell, her er våre beste tips til hvordan du kan gjøre solferien din litt grønnere.

TUI Norge - Green Friday - 5 tips til en grønnere ferie

-  Nordmenn blir mer og mer opptatt av bærekraft og av å ta gode grønne valg i hverdagen, men når det gjelder ferien vår så har vi fortsatt en vei å gå. Vi ser at de færreste tenker på miljøet når de planlegger familieferien. Heldigvis er det ikke så mye som skal til, og vi ønsker å øke folks bevissthet om hvor enkelt det kan være å få en grønnere ferie, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Gressklippere på frityrolje, rom designet av miljøkonsulenter og solceller

Flere av TUIs hoteller har både miljøsertifisering gjennom ISO og Travelife, og 50 % av TUIs gjester bor på sertifiserte hoteller i dag. Kreative løsninger som gressklippere som går på matolje, grønnere arkitektur og alternative energikilder gjør at våre gjester får en mer bærekraftig ferie.

-  Det er vårt ansvar som reisearrangør å legge til rette for grønnere ferieopplevelser, det er likevel mye gjestene også kan gjøre for å sørge for en bærekraftig utvikling på de stedene vi besøker, sier Aspengren.

5 tips til en mer bærekraftig ferie

1. Fly direkte – Flytransporten fra kalde Norge til en solfylt strand utgjør den største andelen utslipp på ferien. Det mest effektive og mest miljøvennlige måten å reise på er å fly direkte.
  2. Se etter grønn merking – Hotellindustrien blir stadig flinkere til å investere i bærekraftige løsninger og sertifiseringer. De aller fleste av disse er merket med et miljøtegn, se etter grønn merking neste gang du skal bestille drømmehotellet.
  3. Spar på ressursene – Avfallssortering er ukjent veldig mange steder i verden, og naturressurser som vann er ingen selvfølge. Det er derfor viktig at vi som besøkende er flinke til å ta vare på naturen.  Noen viktige huskeregler er å ikke legge igjen søppel på stranden, bruk håndkledet ditt en dag ekstra, spar på vannet ved å kutte ned tiden i dusjen med 2 minutter og ikke la AirCondition-anlegget stå på når du ikke er på hotellrommet.
  4. Handle lokalt – De aller fleste destinasjoner har et hav av shoppingmuligheter tilgjengelig for turistene. Støtt den lokale økonomien ved å velge lokalt hvis du kan.  Velg den lille kiosken på hjørnet fremfor et stort kjøpesenter, og kjøp gjerne produkter eller suvenirer som er laget i det landet eller området du befinner deg i.
  5. Ta buss eller elbil – Mange liker å reise litt rundt på destinasjonen man besøker for å få mest mulig ut av ferien. Tenk på miljøet og velg gjerne buss eller lei en elbil når du reiser rundt.  De aller fleste store utleiefirmaer tilbyr i dag elbiler til sine kunder. Velger du lokalbuss får du også et enda bedre innblikk i stedet du besøker.

TUI Norge - Green Friday - 5 tips til en grønnere ferie

TUI het inntil 1. november 2016 Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge og Danmark og Finnmatkat i Finland. Konsernet har siden 2000 vært en del av konsernet TUI Group, verdens ledende reisekonsern med virksomhet i mer enn 180 destinasjoner verden over. Konsernet har base i Tyskland og TUI Group er børsnotert på både FTSE 100 indeksen og tyske MDax. I 2015/16 noterte TUI Group en omsetning på €20mrd og et resultat på €1093m. Gruppen har ca. 67.000 ansatte i 130 land og tilbyr sine ca. 20 millioner kunder heldekkende service fra booking til hjemkomst. TUI sin virksomhet dekker hele verdikjeden, hvilket inkluderer ledende reisearrangører, 1.800 reisebyråer i Europa, seks flyselskap med mer enn 160 kort- og langdistansefly, mer enn 300 egne hoteller deriblant RIU og Robinson. Med 14 egeneide cruiseskip, som MS Europa og luksusskipet MS Europa 2, TUI Cruises «Mein Schiff»- flåten og fartøy under varemerket Thomson Cruises i Storbritannia, er TUI et velposisjonert konsern innen det sterkt voksende cruisemarkedet. Globalt ansvar for bærekraftig økonomi, økologi og sosialt ansvar er grunnleggende i vår forretningsvirksomhet. Som eneste reisekonsern i verden er TUI medlem av FNs Global Compact. Konsernet er også listet på den velrenommerte Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).